Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kentekencard vervangt papieren kentekenbewijs vanaf 1 januari 2014

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kentekencard vervangt papieren kentekenbewijs vanaf 1 januari 2014

Vanaf 1 januari geeft de RDW geen papieren kentekenbewijs meer af, maar een kentekencard. Dit kentekenbewijs op creditcardformaat is handzaam en veiliger dan de papieren versie. De kosten voor het nieuwe kentekenbewijs blijven gelijk.

De kentekencard wordt geleidelijk ingevoerd. Nieuwe voertuigen krijgen vanaf 1 januari 2014 bij aflevering meteen al het nieuwe kentekenbewijs. Voor een bestaand voertuig wordt een kentekencard afgegeven als dit van eigenaar wisselt en wordt overgeschreven. De kentekencard wordt afgegeven voor alle voertuigcategorieŽn. De verwachting is dat in 2019 alle papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekencards.

Chip op het kentekenbewijs
    Het nieuwe kentekenbewijs vervangt het tweedelige papieren kentekenbewijs. Op de kaart staan gegevens van het voertuig en de eigenaar. Deze staan nu op 2 afzonderlijke delen. Verder heeft het kentekenbewijs een chip waarop ook gegevens staan.
    De kaart maakt ook het verhandelen van 'gekloonde' voertuigen moeilijker. Bij klonen krijgt een gestolen auto hetzelfde kenteken als een auto van hetzelfde merk en type.

Bij het nieuwe kentekenbewijs wordt een tenaamstellingscode verstrekt die gebruikt wordt bij overschrijving, sloop of uitvoer. Het kentekenbewijs wordt centraal bij de RDW gemaakt en niet meer bij voertuigbedrijven of postkantoren. De RDW stuurt het kentekenbewijs per post naar de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar krijgt de kentekencard dus niet direct mee. Daarom hoeft tot enige tijd na de overschrijving het kentekenbewijs niet getoond te worden bij staande houding door de politie.

U kunt uw papieren kentekenbewijs niet omwisselen. Dit is ook niet verplicht vanaf 1 januari 2014. Uw papieren kentekenbewijs blijft gewoon geldig totdat vanwege een overschrijving of een andere reden een kentekencard wordt afgegeven voor het voertuig.

Meer info op: http://www.rdw.nl/sites/kentekencard/

Wat vind jij ervan ?

Comment

waardeloos.... hoe zit dan als een buitenlander bijv een Bulgaar of Pool je voertuig wil kopen voor de Export ??

Of als je als Nederlander woonachtig ben in Spanje ?
      Vragen op het Forum plaatsen a.u.b , en niet via Pm

Comment

Zal wel weer flink duur worden..
        4stroke is for treehuggers

Comment

Echt waardeloos en je weet nu al dat ze er flink wat geld voor gaan vangen. Dit is toch helemaal niet praktisch?

Comment

Perfect past zo in je portemonnee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d2s Bekijk bericht
              Perfect past zo in je portemonnee.
              Ja idd, zeker als je ook nog 50 andere passen erin hebt zitten..
              Dus motto voor 2014 > prop het maar in je portomonee!
              Oorspronkelijk geplaatst door stoyanov
              Ik werk alleen aan kouwe motoren en hete vrouwen....

Comment

Helemaal geweldig.

Verkoop aan buitenlanders gaat iets lastiger, maar gaat gewoon prima.
                Gekloonde scooters zullen lastiger te verhandelen zijn en daar gaat het om.

Geen papier wat nat kan worden!
                Bereikbaar op patrick@scooter-freaks.nl

Comment

Scheelt weer een mapje met kentekenpapieren meenemen. Zo'n pasje past makkelijk nog wel in de portemonnee.

Voor elk voertuig krijg je ook een apart pasje toch?

Comment

Als ik eerlijk ben... Ik heb nog geen idee.... MAAR
                    van mijn oude auto ( die de verkoop in gaat is de te naam stelling kwijt, dus heb ik een nieuw kenteken aangevraagd en krijg dus een card formaat... eens zien hoe dat gaat werken met overschrijven, ik hou jullie op de hoogte, overschrijven van een voertuig gaat namelijk bij alle voertuigen het zelfde :-)
                    --
                    Machinisten doen het op de rails

Comment

Working...
                    X