Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het "Wat zal ik aan mijn scooter veranderen" topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Niet mijn achterkap maar dit even ter verduidelijking.
    Heeft iemand ideen voor een achterlicht? Zat zelf in m'n hoofd met een bcd achterlicht (met dat streepje) of een audi r8 op zijn kop (en dan de leds als knipperlichten gebruiken, of andersom).

Andere ideen zijn ook welkom!
    Black Red Green Stuntrox

70cc Doppler, RGD, HPI, 21mm

Comment

• Hoi ik heb een zip 2000 2takt,
      heb al een nieuwe achtervleugel erop gezet. van de SP versie. maar nu zit ik te denken aan een malossi kappenset.
      is dat een aanrader of afrader? en wat vinden jullie ervan?

en ik wil graag de mono-voorvork van de SP maar is er prestatieverschil? of is het gewoon de looks?
      Last edited by Jonazzzz; 22-11-2014, 12:03.

Comment

• Met een SP mono-voorvork schijn je lichter te kunnen sturen. Het is ook lichter dan 2 dikke buizen naast je voorwiel. Dus je scooter zal er lichter opworden.
        Piaggo Zip 4 takt

Comment

• Hallo freaks,
          ik heb sinds kort een yamaha tzr 50. ik wil er graag twee uitlaten symetrische aan de staart monteren. ik heb alleen geen idee of het kan en hoe het moet en welke uitlaat het meest geschikt is..

Comment

• @ Jonazzzz: de keuze tussen telescoopvork en schommelarm, zoals zo'n mono vork eigenlijk heet, is persoonlijk en ze hebben beiden hun eigen voor- en nadelen. Veel mensen verkiezen met name voor sportief rijden en stunten maar ook gewoon voor de looks een telescoopvork boven een schommelarm. Ook denken veel mensen bij schommelarmen aan de voorvorken van de Speedfight 1 en 2, die over het algemeen niet zo'n goede naam hebben. Of dat laatste terecht is weet ik niet, maar vast staat wel dat de voorvorken van Piaggio en Vespa scooters daar niet echt mee zijn te vergelijken en dat zij die ietwat slechte reputatie dan ook niet hebben.

Wat betreft mijn eigen ervaringen met de Piaggio en Vespa schommelarmen: die zijn tot dusver eigenlijk alleen maar heel positief. Ik vind ze zelfs fijner inveren dan teleskoop voorvorken, voornamelijk doordat ze vanwege hun bouw een anti-duik functie hebben. Hierdoor heeft de scooter minder neiging tot "stoppies" en slipt het voorwiel minder snel, met name bij noodstoppen. Ook worden bij een schommelarm de remkrachten niet op de veerpoot overgebracht, zoals dat bij een telescoopvork wel het geval is en ervoor kan zorgen voor dat 'ie minder goed in- en/of uitveert.

Ik rijd tegenwoordig op een Elystar en die heeft een van de beste teleskoop voorvorken die op bromscooters is toegepast, maar desondanks mis ik nog steeds wel eens het comfort van een schommelarm. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet weet hoe goed of slecht de telescoop vorken van de Zip SP zijn. Wel weet ik dat die van de Typhoon, NTT en de oude NRG tot, als ik het goed heb, 2005 ofzo niet zo geweldig waren. Dat waren natuurlijk wel andere vorken van andere modellen scooters, maar die scooters kwamen wel uit dezelfde fabriek...

Heb je overigens niet de mogelijkheid om eens een scooter met een schommelarm uit te proberen, om gewoon in de praktijk te ondervinden of je het wat vindt? Bijvoorbeeld een testritje op een scooter van een vriend, kennis of familielid? Of desnoods een testritje op een scooter van een bromfietsdealer? Niets is immers beter dan er gewoon zlf achter te komen, in plaats van enkel af te gaan op wat anderen zeggen, nietwaar?

Oh, en mocht je voor een schommelarm gaan, houd er dan rekening mee dat je daarvoor ook een ander voorwiel nodig hebt, want die van een teleskoopvork kunnen daar niet op. Tenminste, een echte die-hard kan vast alles aanpassen, maar normaal gesproken kan het niet. Hoe dan ook, succes met je keuze en veel plezier met je Zip.

Comment

• @ redTZRracer: Ik heb al eens eerder gelezen dat mensen dat vroegen, maar daarbij was dan telkens het antwoord dat het niet kan met een TZR50 omdat er bij de mono-veer geen ruimte is om de pijp / pijpen binnenlangs naar de kont te laten lopen.

Of dat klopt kan ik niet bevestigen, maar als het tch kan staat vast dat je daarvoor sowieso deels zelf een uitlaat moeten (ver)bouwen, want kant-en-klaar zijn ze niet op de markt verkrijgbaar. Je zult dus sowieso moeten kunnen lassen, slijpen, buigen, etc, en daarvoor de gereedschappen en materialen tot je beschikking moeten hebben. Tenzij als je een goed bedrijf kunt vinden die je helpt, maar dan ben je er waarschijnlijk al bakken met geld aan kwijt.

Het beste is wat mij betreft als je je baseert op een al bestaande expansieuitlaat, waarvan je ergens n de expansiekamer de pijp met demper eraf zaagt. Vervolgens las je daar een n-in-twee splitsing aan. Aan die splitsing las je dan twee afzonderlijke pijpen met losse dempers. Die pijpen zul je natuurlijk naar onder de kont moeten leiden, door losse segmenten te buigen, zagen, etc en aan elkaar tot n geheel te lassen. Ik kan wel min of meer uitleggen hoe dat moet, ls er dus al ruimte voor is en het kan, maar al met al zal dat niet even een makkelijk klusje zijn.

En aangezien je blijkbaar al moet vragen hoe het moet, vermoed ik dat je er op dit moment sowieso ook nog niet aan toe bent om dat helemaal zelf te doen. In dat geval zou ik als ik jou was sowieso eerst een tijd uitgebreid op het Internet informatie zoeken en lezen over het (zelf) maken van uitlaten, het bewerken van metaal, etc, etc. Gelukkig is er een zee aan bruikbare gratis info over te vinden en waar een wil is, is natuurlijk een weg.

Een mogelijk alternatief is overigens dat je de uitlaat na de expansiekamer splitst en dat je dan n demper aan de ene kant van je brommer laat uitkomen, en de andere demper aan de andere kant. Heb je daar al eens aan gedacht? Da's hoogstwaarschijnlijk al stukken makkelijker en, ook al verschillen smaken natuurlijk, dat kan er wat mij betreft ook best vet uit zien. Bovendien hoef je daar dan de kont zelf helemaal niet voor aan te passen.

Tot slot, mocht je dat ook wat vinden: volgens mij zijn er ook voor de TZR50 uitlaten met dubbele dempers verkrijgbaar, want die heb ik al eens gezien. Daarbij zit er na de expansiekamer een splitsing en heb je twee afzonderlijke dempers boven elkaar. Heb jij die ook al eens gezien en wat vind je daarvan? Want als je die look op z'n minst mooi genoeg vindt, dan scheelt dat je natuurlijk helemaal een pens met werk. Dan hoef je immers alleen maar je uitlaat te vervangen en klaar is Kees...

Comment

Working...
              X