Het Scooter Forum

Het Scooter Forum (http://www.scooter-freaks.nl/forum/index.php)
-   Scooters Algemeen (http://www.scooter-freaks.nl/forum/forumdisplay.php?f=93)
-   -   TESTCASE: Zo zuinig en betrouwbaar mogelijk op een 2T scooter! (http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=471502)

Zipperd60 24-05-2012 02:14

TESTCASE: Zo zuinig en betrouwbaar mogelijk op een 2T scooter!

Mijn naam is Robin en woon in het zuiden van het land..

De bedoeling is dat ik een testcase ga beginnen met een 2T scooter om zo het best mogelijk en zo zuinig mogelijk een 2T scooter steeds van A naar B te krijgen en van B naar A en steeds weer hetzelfde..

Ik begin deze testcase omdat 2T scooters niet echt zuinig staan aangeschreven, en daarnaast is de betrouwbaarheid van de scooter / motorblok ook erg belangrijk..

Het probleem is namelijk dat je tegenwoordig zowat alleen nog maar 4T scooters kan kopen.. en dat zo door loopt richting elektro..
De scooter die ik gebruik is een peugeot viva-city sportline 4 uit 2006 met momenteel 6520km op de teller..

Ik heb deze scooter gekozen omdat in het verleden ook een viva-city hebt gehad en omdat de scooter standaard nogal erg goed optrekt wat voor mijn mening me eerst prioriteit is.. Een scooter dat niet goed optrekt geeft nogal snel ergernissen.. Betreft me scooter verleden vertel ik later..

De reden waarom ik een scooter heb is omdat het voor mij dient als een extra ` backup`..
Ik heb ik het verleden diverse scooters en brommer gehad.. Over het ene was ik redelijk te vreden.. over andere was ik zeer te vreden of zelf spijt dat ik het gekocht had..

Ik heb zelf geen B rijbewijs omdat ik het nodig vind, omdat bij een B rijbewijs dan ook gelijk een auto hoort.. Voor mij doen vind ik dat te duur.. En heb het niet nodig vanwege de onnodige ruimte in de auto waar ik toch maar alleen in zit.. Een zwaardere auto verbruikt dan ook veel meer..

Ik ben na de redelijk laatste scooter overgestapt naar een brommobiel..
De eerste was een JDM titane 2 GLX om goedkoop te beginnen.. Dat ding was zo verrot dat ik besloten had voor een andere te sparen.. Al doende moest er snel een nieuwe komen.. Dus had er op marktplaats een ligier nova gevonden.. Voor de prijs vond ik het wel redelijk.. Bleek later motorisch slecht te lopen.. En staat momenteel nog gestald (daar word z.s.m aan gesleuteld binnenkort).. Dus ben verder gaan sparen voor een JDM albizia... En sinds vorig jaar gelukkige eigenaar van een betere brommobiel..
Ik heb de brommobiel gekozen omdat voor mij eigenlijk de enige opties was.. Kan er erg zuinig mee rijden en hard rij ik er toch niet mee.. Vooral het koppel en goedkopere diesel vind ik erg mooi mee genomen.. En heb er ruimte genoeg erin + kan overal makkelijker parkeren.. heb dus altijd plaats.
Maar ook zo`n brommobiel kan wel eens stil komen te staan.. Dat was voor mij de reden om er alsnog een scooter erop na te houden.. zodat ik als kon rijden mocht de brommobiel voor onderhoud weg moeten of als hij kapot loopt..

Ik heb het vervoer namelijk nodig om er mee naar me werk ermee te komen dus het moet daarom `betrouwbaar` zijn zodat ik weet wat ik er aan heb...

HISTORY

Waar was het allemaal begonnen bij mij?

Ik was geloof ik 16 (ben nou 29 jaar oud (kan je na gaan) en zat nog op school, op de middelbare..
Ging altijd op de fiets en moest later stage gaan lopen.. Had het met me ouders over gehad.. Al die andere jeugdigen hadden een scooter.. Ja het was erg makkelijk.. Ik moest nogal vrij veel kilometers fietsen.. Zo rond de 13 km (26km retour) en dat was ik na verloop van tijd wel zat aan het worden..
Dus besloot met me ouders om voor een scooter te gaan kijken..

De peugeot viva-city kwam destijds uit (in 1999)

Niet de echt foto, maar was het zelfde exemplaar

Wat mij opviel was dat de scooter zeer goed trok en het ook echt altijd deed.. Hoefde hem maar 1 keer aan te kicken en deed het.. Heb er toen zo`n 12300 kilometer erop weg gedraait in een jaar tijd dacht ik zo..
Dit was mijn eerste scooter, nooit spijt van gehad!
Ik heb hem in onderdelen moeten verkopen.. Had er een ongeluk mee gehad (gelukkig waren er geen andere mensen in het spel) maar in een bussluis terecht gekomen (en dat verhaal is wat te lang om dat hier te vermelden..
Maar kappen waren kapot en voorvork ook en die was destijds erg moeilijk aan te komen + duur.. Dus besloot het in onderdelen te verkopen.. Dit ook omdat ik iets anders wilde proberen.. Daarna heb ik overigens alleen maar trameland gehad..

Daarna heb ik een Aprilia Rally gehad, 2ehandse gekocht (dacht er goed eraan te doen) Maar moest gewoon vrij wel eraan opknappen.. (momenteel heb ik hem nog in delen in de berging liggen.. Ook overigens een klein ongelukje mee gehad..
Precies op een heel donker punt tegen een paaltje gereden die ik over het hoofd had gezien.. Was een heel lullig ongeluk.. Maar gelukkig weer geen andere mensen in het spel..

Ik kon via iemand van bij een oudere bedrijf waar ik gewerkt had een tomos kopen voor 20 euro.. Was niet moeder mooiste.. Maar ik dacht kan weinig mee fout doen voor 20 euro.. dus meegenomen.. zeker 300 euro versleuteld om hem op te knappen.. Naar een week mee gereden te hebben.. Kon gas geven wat ik wilde meer reed niet meer.. Dus maar weer verkocht..

Ik moest toch weer vervoer hebben en ben toen weer voor een 2ehandse aprilia sr met minarelli blok gegaan.. Daar heb ik enige tijd erop gereden..
Na een tijdje weer verkocht omdat ik uiteindelijk weer een tomos wilde hebben.. Ik dacht lekker goedkoop rijden..

Toen een nieuwe tomos 25km maar gekocht, want al die 2ehandse troep was ik uit eindelijk toch weer zat.. Dus ik was wel redelijk blij met de tomos.. Bleek dat ding gewoon erg gaar te lopen, erg veel stotteren en moeilijk rijden. Na 1 jaar begon dat ding best erg achteruit te gaan.. En wilde toch weer een scooter hebben.. Aangezien ik eerder een peugeot gehad heb als eerste scooter besloot ik voor een Speedfight WRC 206 te gaan.. Reed opzicht best wel goed.. Alleen later vond ik die voorvork totaal niks.. Krukas van het blok begon te tikken.. Besloot het blok te reviseren.. Van de regen in de drup.. Waren de tappen van de cilinder er helemaal eruit getrokken.. a fijn kon weer nieuwe carters gaan zoeken..
Uiteindelijk ging ik samen met me vriendin wonen en moest van provincie utrecht helemaal naar provincie limburg.. Dus scooter moest ook mee..
Eindelijk de scooter lopend gekregen.. Een DR70 erop gelegd en carb aan gepast.. Dit liep werkelijk echt K*T wegens die carb die niet af te stellen was..
Was er ook mee naar de dealer geweest; en ook nog een andere 17.5mm erop gehad.. Precies hetzelde verhaal, gasnaald veranderd.. alles door de dealer laten afstellen, kwam er gewoon niet meer uit.. Scooter liep toen wel wat beter, maar was nog steeds om te huilen..

Later heb ik nog een aanrijding gehad.. Moest remmen voor het rode licht.. Maar de achterop komende auto dacht leuk nog door te rijden en klapt zo achterop me scooter.. En daarna de scooter maar verkocht wegens de schade.. en wilde toch iets anders..

Toen maar weer voor een aprilia Sr met minarelli blok gegaan... Achteraf spijt dat ik die gekocht had.. Dat ding was redelijk opknapbaar om het zo maar te zeggen..

Toch maar weer spijt gehad van een 2ehandse scooter en heb tussentijds een vespa ciao gekocht omdat ik een piaggio zip 2T 2011 in bestelling had staan..

De vespa ciao heb ik momenteel nog, maar word verkocht omdat ik er wegens medische problemen er niet meer erop kan rijden + benzine tank was niet al te groot. Ik rijd best wel veel kilometers op een jaar en dan zou ik erg te vaak aan de pomp staan + dat mengsmering steeds moeilijker aan te komen is..

De Zip heb ik momenteel ook nog, maar doe die weg omdat ik het niet een scooter van mijn verwachting vind.. Had er eigenlijk meer van verwacht, maar valt achteraf redelijk tegen..

Heb daarom 2 weken geleden een peugeot viva-city sportline 4 gekocht, omdat ik in eerste instantie voor een 4-takt scooter wilde gaan.. Maar omdat een 4-takt kleppen heeft en een ketting aandrijvingssysteem lijkt me dat iets meer storings gevoeliger, en 4-takt heeft kwa onderhoud gewoon iets meer aandacht nodig.. Aangezien ik een non-sense scooter zocht leek mij het een beter idee om verlopig lekker nog bij 2-takt te blijven..

Voor een nieuwe had ik op ze minst 2000 euro neer moeten leggen als ik een beetje kwaliteit wilde hebben..

Ik heb op dit moment mijn geld even beter nodig op andere punten in mijn leven.. Zoals de kosten en een huis dat redelijk recent is gekocht..

Terwijl ik voor de viva-city maar 500 euro kwijt was.. Ik wil met deze testcase dan ook laten zien wat de mogelijkheden zijn met een goede betrouwbare 2T scooter. Want het wilt ook niet gelijk zeggen dat een 4T perse zuiniger hoeft te zijn.. Want er zijn 4T scooters die de 1 op 25, 1 op 27 ook best kunnen aantikken.. En daarnaast word je met een 4T scooter nogal bezeken met de werkelijke inhoud van de benzine tank.. Dan vermelden ze bijvoorbeeld 6 liter en werkelijk mag je dan blij zijn met 4,5 a 5 liter..

De test scooter

Ik heb gekozen voor een peugeot viva-city sportline 4 uit 2006. De reden waarom ik deze scooter heb gekocht.

* 2ehands erg goedkoop aan te komen
* Zijn betrouwbaarheid.. het blok is misschien niet de snelste (althans wel snel zat voor op de openbare weg) Maar blinkt wel uit vanwege de degelijkheid, de erg lage slijtage en het hoge koppel vermogen van de standaard cilinder.
* De sportline versie ziet er gewoon erg goed uit..
* Met de digitale teller heb je de voordelen dat je een klokje hebt (erg handig als je geen horloge hebt, vergeten bent / whatever), en er zit ook nog een tripmeter op de scooter zodat je kan zien hoeveel kilometers je hebt afgelegd
* Rijd niet al te snel en koppel is zeer goed te noemen.

Momenteel ben ik erg blij dat ik de scooter gekocht hebt en dat hij van mij is.. Aan de andere kant had ik wel liever een zeer goede 4T gehad (de Piaggio NEW FLY) maar daar in tegen staat wel dat ik met de peugeot erg veel betrouwbaarheid hebt gekocht voor erg weinig geld!) In de toekomst kan ik altijd nog over naar 4T, maar vind het nou niet echt nodig. Ik ben blij met wat ik heb..

De kilometer stand is momenteel 6520 KM zover als ik dat goed heb..

Wat ga ik doen om de prestaties / benzine verbruik te verbeteren..

Het is niet de bedoeling om een dik opgefokt hok te gaan maken.. De scooter moet zo standaard mogelijk blijven om te zorgen om de scooter zo zuinig mogelijk te houden..

Ik heb momenteel de motor configuratie aangepast.

- De vario plaat is eruit gehaald. Hij maakt naar mijn mening teveel toeren en een top van 50km/u is ook niet alles..

- Heb de standaard gewichten die erin zaten (8 GRAM 16 x13) vervangen met een rollenmix van 8.5 GRAM & 9.0 GRAM. Dit zorgt er voor dat de scooter minder hogere in toeren hoeft te gaan en daardoor een lagere verbruik te realiseren is.

Wat ga ik doen om het benzine verbruik om laag te krijgen en om dan zo zuinig mogelijk te kunnen cruisen..

Uiteraard is het erg kansloos op een peugeot vertikaal motorblok veel toeren te moeten draaien om daardoor er vermogen uit te krijgen.. Voor een beter resultaat draaien we het juist om!! Om bij peugeot vert. erg koppel eruit te krijgen moet juist het toerental omlaag.. waardoor hij beter loopt en het verbruik omlaag gaat..
------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit ga ik proberen:

- Een sportvario monteren zodat het toerental constanter word ( de orginele vario loopt ondanks dat het een goede vario is niet constant.. Door steeds laag en weer erg hoog in toeren te schieten gaat het verbruik juist omhoog!!

- Het erge hekele punt bij peugeot vert. is de torque driver.
Bij het vertikale blok is deze spiebanen nogal erg krommig zodat het erg moeilijk word om het toerental goed stabiel te krijgen. Zo rond de 40km/u op teller heb je constant dat hij weer eens heel erg in toeren schiet.. Dat kost je gewoon vermogen en erg veel benzine!!

- 70cc giet.. Er word beweerd dat een 70cc giet zuiniger kan lopen! Nou dat ga ik uiteraard eens uittesten. Ik heb toch een andere cilinder nodig omdat de standaard cilinder aan het trillen is, dus ik geef de orginele cilinder geen lang leven meer.. Uiteraard blijft de carburateur orgineel, omdat dit gewoon het zuinigste loopt.. Een 17.5mm gaat alleen maar meer verbruiken op een peugeot vertikaal blok.. En dan ook nog eens het gezever met de filterboxen die je moet aanpassen.. Heb wel een 100cc filter boxen hier liggen.. Maar die zijn kwa inlaat erg te ruim..

70cc word denk ik een rustiger lopende malossi sport 70cc.
DR70 heb ik wel eens gehad, maar dat vond ik kwa slijtage tegen vallen.. Uiteraard word hij getest met een wat sneller uitlaatje en met de standaard pijp.

-En ik test nog een ietsie snellere uitlaat i.c.m de orginele cilinder.

-Eventueel kan ik ook de compressor verwijderen als dat mogelijk is (want ik stoor me er zoiezo eraan) en zien of dat het verbruik ook omlaag haalt..

-Ik ga ook nog een nieuwe orginele cilinderkit proberen.. want de cilinder die er nou erop zit is echt afgemat volgens mij.. Want heb het idee of dat het zuigertje bij het inrijden te flink mee gereden is (dus overtoeren i.c.m vario begrenzing) Want die mensen hebben met de begrenzer plaat erin gereden.. En nou heb ik dus last van een kloppende zuiger.. Je voelt het echt rammelen / vibreren..
Dus of de cilinder is ovaal geworden (had ik met een dr70 ook) maar aangezien het nikasyl is lijkt mij het niet en dat dus de zuigerveren verrot zijn, of toch allebei..

------------------------------------------------------------------------------------------------
Momenteel ben ik eerst aan het zien hoeveel kilometers ik normaal kan rijden met een volle tank.. Dit doe ik een paar keer... om een beter beeld te kunnen krijgen wat ik zo echt kan halen zonder gek te doen...

Ik test eerst met controlle op het gas.. Dat wilt zeggen gecontroleerd gasgeven..

En ik test het ook met gewoon normaal rijden.. Dus redelijk veel gas geven.. om dat te zien wat het verschil is..

Overigens houd ik dit topic geupdated..

Heb het volgende mee gemaakt: (benzine tank meter op de digitale teller)

Er zitten dus 8 streepjes op de digitale teller.. 6 zijn van de tank zelf.. de 2 grote zijn de reserve..

1ste streepje was weg bij 36km gereden te hebben.
2de streepje was weg ongeveer bij 43km
3de streepje was weg bij 63km
4de streepje weg bij 94km..
5de streepje weg bij 118 km..

Totaal van 125.2 km gereden..
Vind het verbruik wel erg veel moet ik eerlijk bekennen
Maar hoop met aanpassing, andere vario, cilinderkit 50cc en carburateur afstelling na kijken een beter resultaat neer te zetten.

Dit zegt allemaal nog niks i.v.m dat het boven in de tank gewoon wat smaller verloopt en in het midden dus iets meer ruimte is.. Dus het zou nou zo moeten zin dat het 4de streepje iets langer duurt voordat die weg is..

Nou is het dus afwachten hoelang het in totaal duurt (dus de gereden kilometers zijn voordat de tank aardig leeg is en dus op reserve staat. Uiteraard zal ik door rijden tot dat hij op het laatste streepje van de reserve springt..

De benzine rit test doe ik eerst 2 keer.. De eerste keer krijg ik ongeveer een idee wat het doet..
Met de 2de keer kan je het iets beter testen..

De 3de en de vierde keer ga ik gewoon goed gassen en dan eens zien of het verbruik dan veel lager ligt..

Daarna ga ik kijken voor een andere vario.. en ga ik daar mee verder testen..
Daarna komt er een betere torque driver erop..
Daarna ga ik het probleem met de standaard cilinder op lossen.. Even kijken of er schade is.. wellicht is het zuigertje verrot en verbruikt hij daarom meer i.v.m lekken langs de zuigerveren wat mogelijk kan zijn..

Zipperd60 24-05-2012 02:35

Mocht er iemand vragen hebben, kan die gewoon hier gesteld worden....

bob- 24-05-2012 12:35

dit lijkt mij heel interessant.. dit ga ik dan ook zeker volgen en dan misschien zelf ook uitproberen.

wiboe36 24-05-2012 22:38

Ik ben na nog niet de helft gelezen te hebben, er maar mee gestopt. Pfff

038Zwolle 24-05-2012 22:44

Geen vragen heb ik, maar vind het zeer goed bedacht.
Ik houd je topic in de gaten en Succes!

Jasper071 24-05-2012 22:47

Met welke sproeier rijdt je nu en wat is je verbruik. Als je daar een update van kan maken elke keer, en wat je veranderd heb

Ramon 24-05-2012 23:29

erg netjes heb tot nu maar de helft gelezen ga morgenvroeg verder :P

Vind het netjes uitgedacht en ga het zeker volgen.
Betreft de viva ik denk dat je hier erg weinig minpunten op zult hebben.
Enige minpunt wat ik me zo snel kan bedenken en waar ik op de zaak vaak mee te maken krijg zijn de voorkappen.
deze breken snel af met gevolg dat alles gaan klapperen.

En de orginele achter schokbrekers willen al vrij snel lek raken vooral wanneer men vaak stoepje op en af rijd of als een dolle kip over de drempels vliegt ( hier zie ik jouw eigelijk niet zozeer voor aan :P maar wel een veel voorkomend probleem )

Green100ccPower 24-05-2012 23:38

Vivacity BROM was is niet erg zuinig ofja dat was mijne niet toevallig

50cc,
bidalot s1r,
sproeier 62,

en zuipte nog als een tierelier, maarja ik mag niet zeuren, want nu zuipt die pas als een gek :D

Zipperd60 24-05-2012 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper071 (Bericht 5523215)
Met welke sproeier rijdt je nu en wat is je verbruik. Als je daar een update van kan maken elke keer, en wat je veranderd heb

De sproeier heb ik nog niet bekeken omdat dat zover nog niet nodig was om te veranderen.. Mocht ik er een andere uitlaat erop gooien of een 70cc cilinder.. Dan zal de sproeier zoiezo aangepast moeten worden en dan zal ik dat vermelden wat erin zat..

Zover ik weet was de scooter geheel orgineel en zit er dus nog een orginele sproeier erin.. Ik denk zelf zo rond de 50 / 60..

Ik ben deze testcase begonnen omdat ik zo vaak dingen van mensen hoor.. En nou ga ik er toch niet veel aan de scooter veranderen, dus kan het eens mooi zelf gaan uitproberen... En zien wat het echt doet..

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Green100ccPower (Bericht 5523245)

50cc,
bidalot s1r,
sproeier 62,

en zuipte nog als een tierelier, maarja ik mag niet zeuren, want nu zuipt die pas als een gek :D

Dat komt 100% door je uitlaat.. Een peugeot vertikaal blok gaat pas echt goed zuipen als het veel meer toeren gaat draaien dan standaard de bedoeling is.. Ik weet toen ik vroeger standaard reed kon ik er makkelijk 1 week ermee rijden.. Toen ging er een tecnigas next (oude model erop) en toen ging het best wel snel met de benzine.. Mocht blij zijn als ik er 3 /4 dagen er toen ermee kon rijden.
Met een giannelli NR-X precies hetzelfde. Benzine vloog de tank uit..

Enigste uitlaten die zin hebben op peugeot vertikaal:

Tecnigas basic (heb er ooit 85 km/u op de teller mee gehaald was een hele goede standaard lijkende uitlaat maar was toch echt een iets snellere variant. Je moet wel de rollen goed afstellen, dus zeker niet standaard laten..
Sito+ doen er ook goed erop..

Leovince uitlaten zoals de Touring / SP3 doen het goed erop..
En dan soort standaard uitlaatjes doen het goed op peugeot..

Echte teruglopers gaat het blok erg onzuinig mee lopen..

Ramon 24-05-2012 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Green100ccPower (Bericht 5523245)

50cc,
bidalot s1r,
sproeier 62,

Ligt denk ik aan jouw afstelling of manier van rijden.
Ik rijd met een volle tank als ik wil makkelijk 3 keer op en neer naar mn werk en 1 keer heen en terug is totaal 44km ( 22 heen 22 terug ) en dit keer 3 ;)
Volledig ontgrenst met een top van 90 echte en rijd alsnog stevig door.

Green100ccPower 25-05-2012 00:14

de 50cc draaide inderdaad veel toeren, want dat merk ik wel aan me olie, aangezien de oliepomp met de toeren mee gaat. Ben zo door me volle olie tank heen.

Maar was wel de snelste 50cc peugeot rijder ooit wedstrijd toen gedaan :P

Zipperd60 25-05-2012 00:25

Ja klopt olie gaat er ook veel sneller erdoor.. Merkte het bij de DR70 helemaal dat de olie snel ging.. Alsof het er werd eruit gezogen..

Green100ccPower 25-05-2012 00:37

Klopt, heb ik ook, mag blij zijn dat ik er een week mee kan doen

joelvd 25-05-2012 06:49

dit vind ik zeer interresant
ik ga dit vanmiddag allemaal even doorlezen

zelf merk ik
als ik mn aerox volgas open trek dat hij meer zuipt
en als ik iets minder gas geef dat ik dan 20 km verder kan rijden
terwijl ik dezelfde snelheid houd

dus dit is erg interresant

Speedf1ght3 25-05-2012 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Green100ccPower (Bericht 5523264)
Klopt, heb ik ook, mag blij zijn dat ik er een week mee kan doen

een week met de inhoud van een olietank? dat is niet gezond meer hoor, of je moet 500 km per week rijden want over het algemeen genomen mengt je oliepomp de olie 1:45
wat betekent dat er 23ml olie word verbruikt per liter benzine. Nu is mijn olietank ca 800cc, laten we voor die van jou 500cc nemen. 21,5 liter benzine is dus nodig om jou 500cc leeg te trekken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.