Het Scooter Forum

Het Scooter Forum (http://www.scooter-freaks.nl/forum/index.php)
-   Opvoeren & Tuning 4-Takt (http://www.scooter-freaks.nl/forum/forumdisplay.php?f=261)
-   -   Grande Retro Fosti start niet (http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=473854)

Jonas_Maeyens 17-06-2012 18:47

Grande Retro Fosti start niet

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met m'n grande retro. We hebben deze zo'n 2 weken geleden gekocht, zonder echt goed over na te denken, maar dat doet er niet toe. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat dit een chinees is enzo, maar daarvoor ben ik hier niet.

Zo'n 2 weken geleden hebben we 's avonds eens een proefritje gemaakt, maar vlak voor we terug kwamen leek het gas "weg te vallen" en viel de scooter uiteindelijk helemaal uit. De dag daarop direct de bougie gekuist, blijkt dat deze vuil was, en hij startte weer. Maar, de volgende dag weer niets meer.

Dan maar om een nieuwe bougie gegaan, maar geen succes. De elektrische start slaat wel aan, maar de motor slaat niet aan. De kickstart "pakt" wel, maar de motor slaat wederom niet aan.

Ondertussen al eens de luchttoevoer afgesloten zodat deze meer benzine aanzuigt, zonder succes. De luchtfilter is ook nog schoon, daar ligt het dus niet aan.

Blijkbaar wordt wel alles elektrisch geregeld bij deze scooter, zoals benzinetoevoer en luchttoevoer, dus misschien is er een elektrisch mankement? Of aan wat kan dit anders nog liggen?

Misschien is het mogelijk om technische termen ietwat uit te leggen?

Alvast bedankt!

edit: het gaat dus om een tweedehands

Ramon 17-06-2012 19:01

hoeveel KM heeft ie gelopen?

het spul word als het goed is niet electrinisch geregeld maar gewoon met een carburateur ( geen injectie met een injector )

al eens gekeken of ie wel een vonk heeft?
begin hier eerst maar eens naar te kijken aangezien deze chinese dingen erg gevoelig zijn kwa de electronica.

Jonas_Maeyens 17-06-2012 19:08

ongeveer 1500 KM.

En dat is tenminste wat mij gezegd werd, dat de toevoer elektronisch werd geregeld, maar er is dus wel degelijk een carburateur aanwezig.

En de bougie geeft ook wel degelijk vonk, ik heb het zojuist nog gecontroleerd.

Patriek 17-06-2012 19:17

Carb schoonmaken + kleppen stellen.

Olie preventief vervangen en oliefilter schoonmaken.

Jonas_Maeyens 17-06-2012 19:52

Ok, bedankt voor het antwoord, maar wat bedoel je met de kleppen instellen?

Sorry, maar ik ben een echte leek hier... :$

zafira 17-06-2012 22:25

Weg brengen en een beurtje laten geven, (kleppen stellen)

Ramon 17-06-2012 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zafira (Bericht 5542713)
Weg brengen en een beurtje laten geven, (kleppen stellen)

absoluut anders gaat het geheid fout.
het kleppen stellen dient namelijk toch wel GOED te gebeuren en fouten kun je je eigenlijk niet echt permitteren of het kost weer aardig wat geld.

Helaas denken mensen vaak bij de aankoop van een 4takt dat het lekker zuinig is en dat het schijnbaar geen onderhoud nodig heeft.
blijven er mee rijden met alle gevolgen van dien...

Arline91 29-06-2012 10:42

Het kan ook heel goed zijn dat het aan de boubine ligt. Ik heb een paar maanden geleden dit probleem ook gehad. Ze hebben toen de boubine vervangen en kleppen gesteld. Probleem opgelost. :cheer:
Heb zo het gevoel dat de kleppen stellen met deze scooter heel vaak gedaan moet worden.
Heb ergens in maart mijn scooter een grote beurt laten geven en een maand later stond ik langs de weg vanwege geen olie in het motorblok en dat de kleppen niet meer goed stonden. Terwijl deze beide gedaan waren. Blijkt toch te komen doordat het een chinees is. Waardoor ze bij de scooter speciaal zaak niet de precieze standen en dergelijke weten :confused:

Patriek 29-06-2012 12:36

Goedkope scooter en goedkope monteurs = dure rekening.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.