Het Scooter Forum

Het Scooter Forum (http://www.scooter-freaks.nl/forum/index.php)
-   Elektra (http://www.scooter-freaks.nl/forum/forumdisplay.php?f=94)
-   -   dimlicht knippert tijdens aanzetten knipperlicht (http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=483931)

derksen1988 18-10-2012 16:56

dimlicht knippert tijdens aanzetten knipperlicht

hallo.
als ik rij en ik zet me knipperlicht aan gaat me koplamp ook een beetje kniperen.
wat kan de oorzaak zijn?
kabelboom gecontroleerd op breuken en alles aansluiting gecontroleerd.

Coen 18-10-2012 18:26

/Move Elektra

BazzH 18-10-2012 18:55

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb daar ook last van bij mijn Kymco People S (van eind 2010). Als ik rem en/of het knipperlicht aanzet, dan heeft dat invloed op de koplamp. Als ik rem heeft het zelfs invloed op de dashboardverlichting. Verder geen problemen met elektrisch starten ofzo en de accu zit er pas een half jaar in.

Ik overweeg nu, om een LED-lamp (bay15d dubbele functie) in het achterlicht te zetten om het stroomverbruik wat naar beneden te brengen. Ik hoop dan, dat er voldoende prik overblijft voor de dashboardverlichting, knipperlichten en koplamp.

Maar wat het probleem nou precies is? Geen idee. Ik lees vanalles over spanningsregelaars enzo, maar ik moet me er toch eens in gaan verdiepen.

RobinL 18-10-2012 20:11

Een slechte massa verbinding wil hier ook nog wel eens de oorzaak zijn !

Dus controleer of deze goed is aangesloten en corrosie vrij is !

derksen1988 19-10-2012 06:48

oke daar heb ik nog niet naar gekeken.
zal ik vandaag wel even doen.

derksen1988 19-10-2012 21:19

probleem was een slechte massa.
heb aansluiting even geschuurd.
en nu doet die het weer prima bedankt

Darn 19-10-2012 22:58

mijne deed dit ook eens en was omdat de batterij helemaal kapot was, men scoot nam voor men pinkers laadstroom af van het dimlicht en daarom knipperde die :)

BazzH 22-10-2012 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RobinL (Bericht 5618752)
Een slechte massa verbinding wil hier ook nog wel eens de oorzaak zijn !

Dus controleer of deze goed is aangesloten en corrosie vrij is !

Stom, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.
Binnenkort laat ik toch bedrading voor verwarmde handschoenen inbouwen en dan mag de dealer daar meteen even naar kijken.

Ik heb zelf nog nooit aan mijn People S gesleuteld. Zodra de garantie van de dealer eraf is, ga ik dat misschien wel doen. Maar zolang de dealer nog garantie geeft op het ding, wil ik er zelf niet aan sleutelen.

BazzH 08-11-2012 10:43

Ik zal maar even updaten:

Scooter naar de dealer geweest voor de inbouw van de bedrading van de verwarmde handschoenen en ook meteen maar even netjes de bedrading voor een druppellader in laten bouwen.

Ik heb ze natuurlijk meteen even laten weten, dat ik last heb van een dimmende koplamp (en dashboardverlichting) als ik rem of knipper. Ze hebben er even naar gekeken, maar geen mankement kunnen ontdekken.

Maar nou reed ik gisteren dus naar huis en ik dacht: laat ik die nieuwe handschoenen meteen maar eens proberen. En jawel hoor: met de verwarming op stand 1, gaat de verlichting van de scooter afwisselend fel en een stuk minder fel. Met de verwarming op stand 2, gaat de verlichting van de scooter permanent minder fel.

Ik begin hier een beetje moe van te worden. Heb de scooter de afgelopen nacht aan de lader gehad en vanacht gaat hij weer aan de lader. Vanmorgen ging ik wat later naar het werk en het was eigenlijk al bijna licht toen ik thuis vertrok. Morgenochtend ga ik weer vroeg en dan ga ik nog eens goed kijken of het probleem er nog steeds is. En dan maar weer bellen met de dealer. Ik vind dit niet normaal. Verlichting is in mijn ogen 1 van de belangrijkste dingen op een scooter, dus dat moet gewoon goed werken.

Als ik bij de dealer geen gehoor krijg, ga ik binnenkort toch zelf eens sleutelen en met de multimeter aan de slag. (Kan ik meteen het lampje van het achterlicht vervangen door een LED-exemplaar.

Pakosje 08-11-2012 13:08

Het kunnen een aantal dingen zijn:

1. Accu is kapot.
2. Accu is onder een controle van een Lek stroom.
3. Accu laadt niet bij.

Hoe controller je deze 3 dingen.

Accu is kapot
Hang je accu een nachtje aan de lader, zet je accu daarna voor 2 dagen in de schuur.
Sluit hem daarna aan op je scooter, en hetzelfde met je multimeter. Start het scooter elektrisch.

Als de voltages op je multimeter binnen 30 seconden drastisch zakken naar bijvoorbeeld onder 9 volt.
Dan kun je ervan uit gaan, dat je accu gewoon stuk is.

Accu is onder een controle van een Lek stroom.
Zet je instellingen op je multimeter voor Ampere / Miliamps.
Haal de zwarte kabel los, en sluit je multimeter er tussen in aan. Zie voorbeeld: http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&client=firefox-beta&sa=X&rls=org.mozilla:nl:official&channel=ffl

Zet je contact slot aan, de maximale toegestane waarden voor een legitiem lekstroom is 30 ma, alles boven dat betekent het grondig controleren van je kabelboom op kortsluiting.

Accu laadt niet bij.
Sluit je multimeter aan op je accu. Start je scooter, als je ziet dat de spanning stijgt van 12 naar 13/14 volt. Dan is het laadsysteem gewoon prima.

In het geval je geen veranderingen ziet, ook bij gas geven. Dan zal je de laadsysteem moeten nakijken.

Als je mijn "how to" niet begrijpt!, dan staan er ook een aantal uitgebreide handleiding met foto's voor het controleren van elektra op het forum en op internet.

Succes BazzH

BazzH 09-11-2012 06:48

Bedankt voor je reactie. Ik ga zometeen met de dealer bellen om het probleem nogmaals voor te leggen. Aangezien hij de scooter geleverd heeft, al het onderhoud tot nu toe gedaan heeft en ook alle accessoires heeft ingebouwd vind ik dat hij nog een kans verdient om het probleem op te lossen.

Gisterenmiddag heb ik nog een collega gesproken. Hij heeft exact dezelfde scooter (alleen dan het 45 km model) en exact dezelfde handschoenen en is klant bij dezelfde dealer. Hij herkent de problemen absoluut niet, waardoor ik de verklaring van de dealer ("Er zit maar een kleine zwakke dynamo in zo'n scooter, waardoor je vooral bij lage toeren zulke afwijkingen zult houden.") niet geloof. Ik moet er wel bij zeggen, dat de problemen met de handschoenen toen nog niet bekend waren, omdat de bekabeling die dag pas ingebouwd is. En de problemen met de handschoenen op de lage stand (ze verwarmen dan met een interval en ik zie de lichtopbrengst van mijn verlichting dan op het interval van de handschoenen met zo'n 30% afnemen) doen zich ook voor als ik volgas op topsnelheid rij. Met de handschoenen op de hoge stand heb ik permanent 30% minder lichtopbrengst, ook bij volgas.

Als ik er op korte termijn met de dealer niet uitkom, ga ik zelf aan de slag (eventueel met hulp van een van onze electra-speicalisten hier op de zaak). Ik vrees dan alleen voor de dealer, dat hij het onderhoud dan ook niet meer hoeft te doen. Dan neem ik zelf wel een cursusje kleppen stellen en regel ik wel een werkplaatshandboek voor de People S. In de scooter zit een aansluitpunt voor een Tecmate Optimate 3+ lader (tegelijk met de handschoenen ingebouwd). De scooter heeft de afgelopen 2 nachten aan de lader gehangen en volgens de lader is de conditie van de accu goed. De accu laadt ook gewoon bij, want de lader springt elke avond heel snel op de "druppelstand". De accu is ook pas een maand of 8-9 oud, omdat de originele accu het na de vorige winter begeven had. Ook die nieuwe accu is door de dealer geplaatst.

BazzH 16-11-2012 07:23

Tijd voor een update:

Gisteren is de scooter weer een dag bij de dealer geweest. Ik heb de monteur gesproken en - als ik hem moet geloven - heeft hij er aardig wat tijd in gestoken en zelfs nog even contact gehad met de importeur van Kymco. Helaas heeft het mij niets opgeleverd, want het probleem doet zich onverminderd voor. Van de monteur begreep ik, dat hij:
- de laadspanning gemeten heeft en die was in orde (bevestigd door importeur)
- de spanning voor en na het inschakelen van de handschoenen heet gemeten en deze zou zakken met 0,6V en dat zou acceptabel zijn. (Hij gaf tijdens het meten dan een klein beetje gas.)
- wat massapunten gecontroleerd heeft en voor de zekerheid een "kartelringetje" ertussen heeft gezet om er zeker van te zijn dat het contact goed is
- voor de zekerheid de spanningsregelaar vervangen heeft (als was die volgens hem niet stuk)

Wat mij echter opvalt, is dat hij de accu niet losgekoppeld heeft. Dat was me vorige week, toen ze de handschoenen en bekabeling voor de lader hebben ingebouwd, ook al opgevallen. Als je de accu loskoppelt, moet je na het aansluiten van de accu het klokje opnieuw instellen. En die stond nog op zomertijd en liep bijna 5 minuten voor en die staat nu nog steeds op zomertijd en loopt nog steeds bijna 5 minuten voor.

Vind ik toch een beetje raar. Ik denk er hard over, om dit weekend zelf eens even de accu eruit te halen en een paar dingen te controleren. Mijn eigen multimeter is helaas kapot, maar die kan ik hier op de zaak wel eentje lenen voor het weekend.

Pakosje 17-11-2012 01:15

Wat raar als de draden niet los gekoppeld zijn, terwijl je sommige problemen alleen met los gekoppelde draden kunt constateren.

Mijn beste advies: Ga op informatie jacht op het internet.. En maak gebruik van een multimeter.
Het is echt niet moeilijk, vooral als je al bekend bent met een multimeter.

Je kunt nog in de "Howto's en F.A.Q. Elektra" misschien nog wat vinden over elektra storingen.
http://www.scooter-freaks.nl/forum/f...play.php?f=209

Als je vragen hebt, -->> welkom <<--.
Ik wens je succes.

BazzH 17-11-2012 11:08

Ik heb net even een paar eerste metingen gedaan.
- Laadspanning is OK -> 14,4 V als ik een beetje gas geef, 14,1 tot 14,2 bij stationair.
- Accuspanning is OK -> 13,3 V zonder contact aan.

Wat mij opvalt, is dat de spanning toch wel aardig inzakt als ik de rem inknijp terwijl ik ook een beetje gas geef. Dan zakt de spanning van 14,3 V naar 13,1 of 13,2 V.

Ook valt het mij op, dat de accuspanning in ongeveer 30 seconde zakt tot 12,8 V als ik het contact aanzet.

Stom van me, dat ik niet meteen even het stroomverbruik gemeten heb bij "contact aan" toen ik de accu weer heb aangesloten. Dat ga ik binnenkort (nu even geen tijd) toch eens doen. Want zou de dalende spanning bij "contact aan" niet kunnen wijzen op OF een lekstroom OF een toch niet helemaal goede accu?

Nu even het klokje weer instellen en dan even naar de Gamma een steeksleuteltje 8/9 halen. Die ben ik namelijk kwijt en ik heb er even 1 nodig om mijn koplamp iets hoger af te stellen.

Even weer een kleine update:
Ik ben razend druk de laatste tijd en heb dus niet veel tijd gehad om dieper in het probleem te duiken. Tot gisteren, want toen ben ik een middagje gaan sleutelen. Net voor Kerst is namelijk de bedrading van mijn kentekenverlichting gebroken (waarschijnlijk een tak tegenaan geslagen ofzo). En aangezien ik toch al langer met het idee rondloop om LED-lampjes te plaatsen, heb ik nog voor Kerst een LED-vervanger voor W5W gekocht en ook een LED-vervanger voor ba15d gekocht. Van beide lampjes had ik er 2.

Achterlicht vervangen = zo'n beetje de hele achterkant van de scooter demonteren, dus ik heb meteen even alle multi-connectors aan de achterkant gecontroleerd en ingespoten met vaseline. Ook meteen maar moffen gemaakt van een fiets-binnenband en die met tiewraps vastgezet.

Stuk nieuwe bekabeling bevestigd voor de kentekenplaatverlichting en ook daar het LED-lampje ingedaan.

De kentekenplaatverlichting doet het prima. Het achterlicht/remlicht helaas niet. De eerste minuten is er niets aan de hand. Ik heb dan gewoon een werkend achterlicht en ook het remlicht werkt prima. Maar na een minuut of wat stopt het achterlicht ermee. Het remlicht blijft gewoon werken. Ook als ik een paar minuten met het remlicht aan rij, blijft dat gewoon werken. Andere lampje erin gezet -> precies hetzelfde.

Blijkbaar blaas ik de LED-lampjes op de een of andere manier gewoon op. Het zouden gewoon vervangers moeten zijn voor 12V 5W/21W ba15d lampjes.

Volgende stappen:
- een betere LED-lamp voor het achterlicht/remlicht kopen.
- op zoek naar LED-richtingaanwijzers (+ relais), LED-stadslicht en LED-dasboardverlichting.

dolfff 31-05-2013 01:14

Ik zit vol verwachting en met rode oortjes je hele verhaal te lezen maar nu ontbreekt de afloop! Daar ben ik enorm benieuwd naar om twee redenen.

Ten eerste omdat ik ook toekomst plannen heb hier en daar led verlichting in te bouwen in mijn people s.

Ten tweede omdat ik graag wil weten waar die licht dips vandaan komen. Ik ben er 75 procent zeker van dat het toch een aarding probleem is. Elders las ik al eens over aarding problemen bij people s. Helaas kan ik dat niet meer terug vinden maar dat probleem zat ergens in een frame verbinding geloof ik. Die persoon had extra aarding draden aangelegd waarna problemen opgelost waren. Aarding is niet alleen minpool. Aarding is je hele scooter!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.