Het Scooter Forum - Los bericht bekijken - [How-to's] Am6/Derbi
Los bericht bekijken
Oud 31-05-2008, 16:48   #28
Vale1990
Ook wel Stefan

Vale1990's schermafbeelding

Perso Scoot: 57320
How-to Carburateur afstellen

How-to and FAQ: Carburateur afstellen

Beste scooter/schakel freaks,

Aan gezien ik de laatste tijd weer veel vragen zie over afstellingen en problemen die te maken hebben met je carburateur. Heb ik besloten om een How-to/ FAQ te maken. Er zijn wel How-tos enzo te vinden, maar het lijkt me makkelijker om gewoon alles in een of twee posts te hebben.

Als voorbeeld gebruik ik een Dellortho phbg 21mm ds black racing carburateur.

Ik begin eerst met een verhaaltje over de afstelling. En wat het doel is.
Een 2 takt motor verbrand een mengsel van benzine, zuurstof en olie.
De bedoeling is om een zo goed mogelijk mengsel vanuit je carburateur je cilinder in te krijgen.
Het perfecte mengsel is 1L benzine: 13 L lucht :0,02L olie (Dit is met een std cilinder met 1 op 50 smering).
Je olie komt of binnen bij de carburateur via je oliepomp of je mengt het zelf door je benzine heen.
Dit laatste word vaak gedaan bij hoogtoerige cilinders, en cilinders met meer inhoud. Hierbij word de oliepomp afgesloten en word er meestal 1 op 40 gemengd i.p.v. 1 op 50.
De hoeveelheid olie word dus in principe geregeld voor dat het je carburateur in gaat.

Afstellen

We weten nu wat het doel is, dus kunnen we gaan beginnen met het afstellen.
Het is handig als je makkelijk bij je carburateur en bougie kan komen.
Ik raad aan om voordat je gaat beginnen met afstellen, er voor te zorgen dat je carburateur schoon is. Ook is het handig om een nieuwe bougie met de juiste hittegraad te gebruiken.

Sproeier (grove afstelling), Oliepomp of mengsmering van de pomp

Je begint altijd met het afstellen van de sproeier(grove afstelling).
Je zet je lucht schroef op 1.5 a 2 slagen open. Je kiest een sproeier uit waarvan je denkt dat deze te groot is, maar waarmee je je brommer wel kunt starten. Je draait de te grote sproeier erin. Je start je brommer en gaat hem rustig warm rijden. Na 4 a 5 km is je brommer als het goed is warm. Je gaat dan minimaal de laatste 100 meter volgas rijden, trekt je koppeling in, zet je brommer uit en schakelt hem naar zijn vrij , zonder je koppeling los te laten. Als je hem uit hebt gezet geen gas meer geven.
Je draait je bougie eruit (heet!)en leg hem ergens op zodat hij een beetje kan afkoelen. Als hij afgekoeld is kijk je naar de kleur van het kopje.
Deze kan de volgende kleuren hebben:

Wit/Grijs :

Je cilinder verbrandt nu te weinig benzine vergeleken met lucht. Dit zorgt er niet alleen voor dat hij slecht presteert, je cilinder heeft ook een sterk vergrote kans op warm of vast lopen. Je zult dus een grotere sproeier moeten monteren.

Koffie met melk bruin:

Je hebt de juiste sproeier maat te pakken.

Donkerbruin/Zwart:

Je cilinder verbrandt te veel benzine vergeleken met lucht. Dit zorgt er voor dat hij slecht presteert. Ook kan hierdoor je brommer verzuipen. Je zult een kleinere sproeier moeten monteren.

Nadat je je sproeier hebt aangepast, ga je weer opnieuw beginnen met rustig warm rijden,(als je brommer nog warm is 1 a 2 km voldoende). Weer minimaal de laatste 100 meter volgas rijden, trekt je koppeling in, zet je brommer uit en schakelt hem naar zijn vrij , zonder je koppeling los te laten. Als je hem uit hebt gezet geen gas meer geven. Opnieuw bougie kleur checken, en sproeier aanpassen als dit nodig is.

Sproeier(grove afstelling), Zelf gemengde olie met benzine

Stel je mengt je olie zelf met je benzine dan stel je je sproeier op de volgende manier af. Dit omdat als je zelf net iets te veel of te weinig hebt gemengd je bougie kleur een andere kleur krijgt.
Je kiest een sproeier uit waarvan je zeker weet dat deze te groot is. Je gaat dan elke keer een stap of een paar stappen kleiner totdat je brommer het beste presteert. Ga zeker niet te laag zitten, anders kun je afscheid nemen van je cilinder. Zorg er ook hiervoor dat je brommer goed warm is.

Gasnaald (fijne afstelling)

Als volgende stel ik altijd de gasnaald af. Met de gasnaald kun je je sproeier fijn afstellen. Je gasnaald zorgt er eigenlijk voor dat het mengsel goed begeleid word, en regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gasschuif. Om te beginnen kun je de gasnaald met 3 standen het beste op de middelste stand zetten. Met een gasnaald met 4 standen kun je het beste beginnen met de een a hoogste stand. Om de gasnaald op de juiste stand te krijgen zul je alle 3 of 4 de standen moeten proberen. Je kijkt bij welke stand hij het beste op gas reageert. Je gasnaald is nu afgesteld.

Luchtschroef, (Fijnste afstelling)

Je kunt nu je carburateur nog fijner afstellen d.m.v. je lucht schroef . Dit kun je doen door aan de schroef te draaien. Zorg er voor dat hij het beste op gas reageert, maar niet in toeren blijft hangen.

Stationairschroef

Je stationair schroef is eigenlijk het simpelste van je hele carburateur. Je kunt hiermee het aantal toeren regelen waarmee je brommer stationair draait. Als je met de klok mee draait gaat je brommer stationair meer toeren maken, tegen de klok in dus ook minder toeren. Omdat je je stationair schroef naar binnen draait begint je gasschuif op een hoger punt. Waardoor hij dus stationair meer toeren maakt.

Stationair schroef open gedraaid waardoor de gasschuif dus lager begint.

Stationair schroef dicht gedraaid waardoor de gasschuif dus hoger begint.

Als je wilt weten hoe je alles moet aansluiten. En waar alles zit:

Dellortho PHVA carburateur:

Dellortho PHBG carburateur:

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en eerst je carburateur helemaal afstellen voordat je met vragen komt over stotteren of dat je cilinder is warmgelopen

Mvg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stfrox Bekijk bericht
dit is omdat er meer dan 54000 euro in zit

Laatst gewijzigd door Vale1990 : 29-03-2011 om 19:44.
Vale1990 is offline   Met citaat antwoorden