Het grote begrenzers topics + [How-to] - Het Scooter Forum
Michelin Winter banden

Ga terug   Het Scooter Forum > Techniek > Tech-Centrum > Algemeen > Elektra

Antwoord

Discussietools
Oud 26-10-2003, 13:48   #1
GsJosh
Registered User

Het grote begrenzers topics + [How-to]

Beste freaks, hier een topic over begrenzers: hoe, wat, waar, wie en waarom.

Rede van Topic opening
Sinds een week rij ik op een SR waaraan ik meer als een maand aan heb gesleuteld. Vrijdag reed hij weer sinds 5 dagen omdat ik weer moest sleutelen. Ik heb hem vrij kort (2e hands) en ik ben nog geen ervaren scooter rijden. Die vrijdag moest ik 's avonds al op de rollerbank. Je kon wel zeggen dat de stoom uit mijn oren kwam. Ik had net een nieuwe cilinder en zuiger en zij gingen vrolijk meten. 0,8 Kilowatt dus . 28 euro boete (wat ik op zich nog mee vind vallen) en de meededeling dat als ik nog een keer boven de 0,5 kW zit, dat hij vrolijk in beslag genomen wordt (ik woon in regio Rijnmond).

Naar huis lopen, strontvervelend. Elke week is er hier bij ons wel een rollerbank met geluid. Om ziek van te worden. Want een vriend van me heeft hem afgevoerd en moet elke week wel een uur wachten om te horen dat hij in rode is. Ik wil mijn scooter niet kwijtraken maar ik wil wel rijden. Voor mij is afvoeren niet zo simpel omdat ik geen standaard uitlaat en varioring bij mijn SR heb gekregen. Ik wil hem liever gaan begrenzen.

Ik wil in dit topic de verschillende manieren van begrenzen aan het licht brengen. Ook wil ik misschien een inkoopactie gaan organiseren.

Laat even weten of je interesse hebt hierin en probere je steentje bij te dragen aan dit topic, laat manieren van begrenzen zien. Dan zal ik die zetten in deze openingspost.

Soorten begrenzers
  • Pinasco met Afstandsbediening
  • Begrenzer met morscode
  • Begrenzers met O/I knop
  • Zelfbouw

Vraagstellingen
  • Wat zijn de nadelen van begrenzers?
  • Waar kan je ze allemaal verstoppen?
  • Is het slecht voor je motor?
  • Hoe werken ze?
  • Kan de overheid je scooter in beslag nemen om te onderzoeken op begrenzers?
  • Wat is de boete voor als ze hem vinden?
  • Wat doen ze nog meer met je scooter dan? Zetten ze hem op de rollerbank?
Heb jij antwoord op deze vragen? Reply dan!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schrimpie Bekijk bericht
Ik heb zelf voor redelijk wat vrienden begrenzers gemaakt . Maar laatste tijd niet veel tijd meer voor.. En dacht ik hé laat ik een how to maken hoe je een eurobegrenzer maakt. Aangezien deze voor bijna niks te maken zijn.
Maak je er 10 dan kost het je ongeveer 2 euro per begrenzer

Wat heb je nodig:
Snoer 2 aderig
Jack Connector Schakelbaar
Jack Plug
Krimpkous
Soldeer tin
Soldeerbout
Condensator MKS2 0,47uF en 0,22uF

ALLES TE VERKRIJGEN VIA CONRAD.NL

Begin van het begrenzer maken is uit te vogelen welke sterkte je nodig hebt.
Ik heb er al meerdere gemaakt en gebruik meestal maar 2 sterktes.
0,47uF of 0,22uF + 0,47uF.

Met 0,47uF is het gemiddeld zo dat je een scooter die 85 Echte loopt 60 kan of iets langzamer kan laten lopen. Ligt aan je afstelling !
Met 0,22uF + 0,47uF is het 90-95 naar 60 +/-.

Zelf zou ik je als je ontgrenst of een beetje opgevoerd rijd 0,47uF aanraden aangezien dit totaal niet hoorbaar is !!
0,22uF + 0,47uF wil namelijk nog wel eens op top iets gaat stotteren op de rollerbank. En dat valt natuurlijk op bij de agenten.

Hoe ga je beginnen:
1. Warm je soldeer bout op en pak de spullen bij elkaar.
2. Buig de pootjes van de condensator zodat hij strak tegen de jackplug connector aan komt.

3. Soldeer het pootje vast aan het pootje waar hij op de foto ook tegen aan ligt.

4. Soldeer het draadje vast aan het pootje die je op de foto ziet.

5. Als alles nu GOED gesoldeerd is dan ben je al bijna klaar. Pak nu de krimpkous, doe dit eromheen. En houd je aansteker eronder totdat het overal strak eromheen zit. Wil je het netjes afwerken druk als hij nog heet is het flapje bij de draadjes dubbel.

Gefiliciteerd je hebt nu een Jackplug Begrenzer gemaakt oftewel Eurobegrenzer

Plekken voor begrenzer:
In schroefgaten
Onder je stuurkap
Onder je zadel

Maar beste is je eigen plek te verzinnen, dit heb ik ook gedaan !

Ik ben niet verantwoordelijk voor enige schade ergens aan of andere dingen..

En je hoort overal het sloopt je CDI of Onsteking, tot nu toe heb ik hier niemand over horen klagen of heb het zelf ook nog niet meegemaakt.
En heb wel eens 30km aan een stuk met begrenzer gereden.

Zolang je het alleen gebruikt als het nodig is dan is er kleine tot geen kans dat er wat gebeurt.

Sterkte van begrenzer:
Aangezien hier naar gevraagd werd.
Nou de sterkte van een begrenzer heeft ook te maken met je afstelling rijd jij met lichte rollen voor jou setup dan kun je hem het beste niet zo sterk maken. Omdat je anders de begrenzer gaat horen. Komt hij niet zo super snel op toeren maar heeft een top van 100km/h kun je hem wel sterk begrenzen omdat hij dan niet gaat pruttelen.

Dus Snel hoge toeren is: Iets minder sterkte begrenzer anders hoor je het!
Niet zo snel op hoge toeren is: Sterke begrenzer en je hoort hem alsnog niet

Gemiddeld is dit goed:
0,22uF is 10km/h +/-
0,47uF is 20-25km/h

En dan kun je dus zelf verder tellen.

Omdat ik te horen kreeg waar je het kon halen.
Hier de condensator MKS2 zijn kleiner, voltage maakt niet uit.
Hier de Jack schakelaar
hier de Jackplug

Laatst gewijzigd door Rommit : 17-02-2012 om 21:37.
GsJosh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2003, 21:38   #2
GsJosh
Registered User

Ik heb zelf een begrenzer gemaakt. Hij heeft een standaard uitlaat zonder prop en rijd onbegrensd 70. Met begrenzing 50 en ik ga morgen naar de rollerbank om te testen. Het schakelaartje is netjes verstopt. Ik zal nog meer verslag uitbrengen.
GsJosh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-11-2003, 15:19   #3
areasander
Registered User

eehm weet ook toevallig iemand hoe je een pinasco begrenser moet aansluiten?
areasander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2003, 15:47   #4
PlaceR
Aeon Cobra

PlaceR's schermafbeelding

ik heb een zelfbouw ie nogal ingewikkeld in elkaar zit

als ik hem aan wil druk ik 1 keer op me toeterknopje.
dan springt hij aan.

wil ik hem uit moet ik me zadel (nsr) eraf halen en aan de zijkant van mijn olietank een magneetje langshalen.

ded begrenzer zit in mijn kabelboom verwerkt en dee gebruikte elco's heb ik tussen mijn ontstekingspoelen achter mijn vliegwiel gemaakt.

ik vraag me af of ze tijdens een tech contrrole oop die plekken gaan zoeken

zeker omdat mijn kabels netjes in een kabelboom zitten (zelfgemaakt) die netjes is ingepakt met krimpkous.

nog 1 tip: laat je scooter met begrenzer 65ofzo lopen krijg je 23 euro boete en zoeken ze zeker niet verder.
PlaceR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2003, 16:27   #5
1nsane
2fast4you

1nsane's schermafbeelding

Perso Scoot: 406
maat van mij heeft zijn begrenzer in zijn frame verstopt, bijna untraceable schakelaartje is een schroeffie in een van de beenkappen die iets naar buiten steekt, t is een puls schakelaar, met een relais schakeling erachter zodat ie aan blijft. werkt prima staat op 55 km/h
1nsane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2003, 21:13   #6
waltcorn
Di-tech racing..

waltcorn's schermafbeelding

Exclamation

Maar trouwens even een vraag is er al IEMAND die een GOEDE begrenzer die niet je ontsteking verneukt.. voor een DI-TECH????? Op internet vond ik deze:
EU4061 Toerenbegrenzer

Zeer exclusieve toerenbegrenzer! Past alleen op de Aprilia SR Di-tech. Dus voor de SR met digitale injectie.
Onderstaande tekst mag niet door politie, wouten, cops of ander fout justitie personeel gelezen worden!
Eenvoudige montage! Slechts drie draden en een klein schakelaartje. Maar hij is natuurlijk ook door je remhandel of een lichtschakelaar te bedienen.
Past op oa: Aprilia SR Di-tech scooter tot bj 2002 en gameboy getuned!

Maar ik hoor van allerlei kanten dat dit niet werkt en zeer slecht is..
waltcorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2003, 22:02   #7
Vova
200SX

Vova's schermafbeelding

Perso Scoot: 8019
Die is ook slecht, en er is ook géén, Behalve..

Bij Boss in Beek hebben we nu een Di-Tech naar een elektronicabedrijf gebracht om te kijken of we iets met de software kunnen doen, zodat ie een soort noodprogramma gaar runnen als begrenzer.
Hier hadden we succes in, we hebben ook zelf de nodige software gekocht om het zelf te kunnen, want als je afstelling verandert, zoals bvb uitlaat moet beide software programma's weer aangepast worden.

Het nadeel is:
Het is nog erg kostbaar, maar et werkt wel, je mag denken in de prijs van 200,- en meer.

Het is nog meer testfase, zodra er iets komt wat betaalbaar is en werkt zal het hier a.s.a.p. verschijnen.

M.v.G
Vova
Vova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2003, 22:04   #8
Vova
200SX

Vova's schermafbeelding

Perso Scoot: 8019
Zelf gemaakt begrenzer op je gashendel !!

Wat je namelijk kan doen is met een klein staafje (max 2cm lang en 4mm dik) werken in de gashendel, die wanneer je gepakt wordt door de rand van je gashendel duwt. Dat staafje komt voor een stuk terecht in een smal gleufje (dat je zelf moet maken in de stuurkap als je die hebt).

Het is toegepast bij een kameraad van me, zijn mbk Nitro en het helpt wel degelijk. Gewoon doordat het staafje op een bepaald moment blokkeert en de gashendel niet verder naar beneden kan gedraaid worden. Maar uiteraard vraagt dat veel meet- en precisiewerk want het einde van die kleine opening in de stuurkap moet overeenkomen met de positie van dat staafje in de gashendel aan een snelheid 45km/u. Gecompliceerd zeker?
Vova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2003, 23:06   #9
NG

NG's schermafbeelding

NG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2003, 08:21   #10
Roland N
Aansteker verzamelaar

Roland N's schermafbeelding

Perso Scoot: 12117
Citaat:
Origineel geplaatst door PlaceR
ik heb een zelfbouw ie nogal ingewikkeld in elkaar zit

als ik hem aan wil druk ik 1 keer op me toeterknopje.
dan springt hij aan.

wil ik hem uit moet ik me zadel (nsr) eraf halen en aan de zijkant van mijn olietank een magneetje langshalen.

ded begrenzer zit in mijn kabelboom verwerkt en dee gebruikte elco's heb ik tussen mijn ontstekingspoelen achter mijn vliegwiel gemaakt.

ik vraag me af of ze tijdens een tech contrrole oop die plekken gaan zoeken

zeker omdat mijn kabels netjes in een kabelboom zitten (zelfgemaakt) die netjes is ingepakt met krimpkous.

nog 1 tip: laat je scooter met begrenzer 65ofzo lopen krijg je 23 euro boete en zoeken ze zeker niet verder.

Sorry Placer , deze vinden ze dus echt wel.
Mijn motorhispania had de begrenser weggewerkt in de kabelboom , ik moest 2x trekken aan snoeren dan ging hij uit 1x trekken dan ging hij aan , ze hebben er 3 dagen over gedaan maar uiteindelijk toch gevonden.

Schakels zijn ze dol op , ze weten gewoon dat die dingen harder gaan dan gemiddelde scooter.

Het komt echt weinig voor dat ze begrensers niet vinden , ze slopen alle kappen eraf daarna gaan ze je ontsteking ontleden dan vinden ze hem meestal wel.

Kawasaki ZXR 400 Power
Roland N is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-03-2004, 22:25   #11
Italjet Set
Registered User

Citaat:
Origineel geplaatst door Vova
Die is ook slecht, en er is ook géén, Behalve..

Bij Boss in Beek hebben we nu een Di-Tech naar een elektronicabedrijf gebracht om te kijken of we iets met de software kunnen doen, zodat ie een soort noodprogramma gaar runnen als begrenzer.
Hier hadden we succes in, we hebben ook zelf de nodige software gekocht om het zelf te kunnen, want als je afstelling verandert, zoals bvb uitlaat moet beide software programma's weer aangepast worden.

Het nadeel is:
Het is nog erg kostbaar, maar et werkt wel, je mag denken in de prijs van 200,- en meer.

Het is nog meer testfase, zodra er iets komt wat betaalbaar is en werkt zal het hier a.s.a.p. verschijnen.

M.v.G
Vova
vraagje is het ook slecht voor gewoon normaal ontsteking? en als het schadelijk is het dan alleen schadelijk als je vaak je begrenzer aan zet of ook gewoon als je hem 1x in de 4 maanden aan zet??
Italjet Set is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-03-2004, 00:57   #12
*Ferdi*
hups hups :')

*Ferdi*'s schermafbeelding

Perso Scoot: 19193
het is schadelijk voor je ontsteking als je em vaak gebruikt

maar als je em alleen gbruikt met rollerbanken is er niet zowveel aan de ahnd

enne placer zal je een kleine how to kunnen maken hoe je dat doet met dat magneetje?
*Ferdi* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-03-2004, 20:54   #13
RobB

Neos begrenzer

ik heb een yamaha Neos, alles nog standaart behalve prople uit uitlaat. Wat voor condensator zal ik moeten hebben?
  Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2004, 08:37   #14
Diko
Ik haat scooters!!! ;)

Perso Scoot: 8136
gewoon iets proberen tussen de 1.3 en 2.5 uF. Meestal zit je dan wel goed.
Ik ben zelf ook begonnen aan een begrenzer voor me SR2000
Diko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2004, 13:55   #15
Winghack
Wingzs

Winghack's schermafbeelding

Perso Scoot: 11363
Re: Neos begrenzer

Citaat:
Origineel geplaatst door RobB
ik heb een yamaha Neos, alles nog standaart behalve prople uit uitlaat. Wat voor condensator zal ik moeten hebben?
Ik heb bij mijn neos zonder prop in uitlaat en zonder vario twee condensators. eentje van 0.47uF en eentje van 0.22uF deze zijn parallel geschakeld dus samen 0.69uF. Zonder begrenzer rijd mn scooter ongeveer 70 en met begrenzer aan rijd hij ongeveer 55.

meer toeren minder uF
minder toeren meer uF

ff proberen dus ik neem aan dat je scooter 60-65 gaat zonder prop? Ik denk dat je dan iets van 0.22uF en 0.33uF parallel moet hebben ofzo maar je moet er gewoon een paar kopen en dan ff uitzoeken.
Winghack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.