86cc bigbore Gilera ICE - Het Scooter Forum

Ga terug   Het Scooter Forum > Techniek > Opvoeren & Tuning Beginners
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Antwoord

Discussietools
Oud 28-07-2010, 20:02   #1
OneG
Gilera ICE owner

OneG's schermafbeelding

Question 86cc bigbore Gilera ICE

Hallo mensen,

ik ben bezig een straat racer te maken van mijn Gilera ICE.
Ik heb een runner blok DD eronder met een bigbore cilinder van mallossie en een krukass die erbij hoort.
Daarnaast heb ik dat Runner DD blok besteld bij scooterdiscounter.nl en moet alleen nog uitgekotterd worden en getuned op mijn bigbore.

ik heb al wat spul van stage6 besteld omdat ik wil dat alles van stage6 word behalve cilinder en krukas.

Nu mijn vraag:

Houd het waterpompje wel vol met die 86cc aangezien er toch wel redelijk veel mee word gereden als het eenmaal klaar is.

daarnaast graag advies voor eventuele begrenzers.

Ook informatie over starten van afstand en start onderbreker is welkom !
Altijd handig voor de rollerbank

Alvast bedankt !

Always looking forward
OneG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 20:11   #2
Kanerr
ZIP '09 2T Yellow!

Kanerr's schermafbeelding

Perso Scoot: 74366
De begrenzer gaat waarschijnlijk niet werken omdat hij hem er waarschijnlijk gewoonweg doorheen knalt
Elektrische waterpomp wordt wel aangeraden omdat die het dan bij kan benen, of een meganische het bijhoudt weet ik niet.
Wil jij je elektrische start behouden terwijl je met een full racer wilt rijden ? Gaat niet lukken waarschijnlijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aidix Bekijk bericht
Een beter miljeu begint bij de buren.
Kanerr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 20:20   #3
OneG
Gilera ICE owner

OneG's schermafbeelding

Ja maar ik heb gelezen dat er een aantal begrenzers waren die ook met 70cc werken.
Ik moet alleen ff weten welke, dan kan ik kijken hoe dat inelkaar zit en eventueel aanpassen.
Met andere soorten condensators moet het kunnen aanpassen. Heb alleen een goed begin nodig.

Daarnaast heb ik uiteraard geen Standaard startmotor, maar een sterkere dat uit een ander apparaat komt en heb ik aangepast heb zodat ik hem kan monteren op mijn runner DD blok. Ik gebruik een nieuwe standaard halfpoulie dus het zou allemaal moeten werken.

Always looking forward
Oud 28-07-2010, 20:23   #4
Kanerr
ZIP '09 2T Yellow!

Ahaa! Okeoke, naja je kan zelf een begrenzer in elkaar schroeven. De meest bekende is een eurobegrenzer en deze is zelf makkelijk te maken
Je pakt de signaaldraad van je cdi, tapt daar draad vanaf en schakelaar ertussen. Na de schakelaar een condensator en tadaa, u heeft een begrenzer, hier heb je alle info:
http://www.scooter-freaks.nl/techcen...nzer_maken.php

Citaat:
Oud 28-07-2010, 20:29   #5
OneG
Gilera ICE owner

OneG's schermafbeelding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kanerr Bekijk bericht
Ahaa! Okeoke, naja je kan zelf een begrenzer in elkaar schroeven. De meest bekende is een eurobegrenzer en deze is zelf makkelijk te maken
Je pakt de signaaldraad van je cdi, tapt daar draad vanaf en schakelaar ertussen. Na de schakelaar een condensator en tadaa, u heeft een begrenzer, hier heb je alle info:
http://www.scooter-freaks.nl/techcen...nzer_maken.php
Ja klopt alleen ik wil wel 1 die afstelbaar word.
ik neem aan dat dat gewoon werkt met meerder condensators en je die selecteerd met de stand van de schakelaar dus ik kan als het waren andere condesators erachterzetten om toch nog de prestaties wat naar beneden halen.

Tis alleen lastig om de juist condensators uit te kiezen even zien hoe ik dat ga regelen.

Maar U raad dus aan om toch een waterpomp er tussen te plaatsen?

Voor of na de cilinder. Heb bij verschillende sprinters gezien dat het na de cilinder komt.

Kan me niet echt bedenken of en waarom het dan verschil maakt?

Always looking forward
Oud 28-07-2010, 20:33   #6
Kanerr
ZIP '09 2T Yellow!

Eventjes wachten totdat een expert geageerd want dat weet ik niet
Tsja, condensator is gewoon gokken en gissen want elke scooter met een andere setup geageerd er anders op, maar succes!

Citaat:
Oud 28-07-2010, 21:17   #7
Bleu Silver
OverijsselCustomScooters

Bleu Silver's schermafbeelding

Perso Scoot: 13061
begrenzer is zinloos op zo'n scooter.
1) je komt aanrijden met 13.000 toeren, en daarna ineens een bak minder.
2) met begrenzer er op je koppeling waarschijnlijk niet eens aangrijpt.

starten op afstand is onmogelijk, omdat je een bigbore waarschijnlijk niet gaat starten met electrische start.

startonderbreken zul je eigenlijk al nodig zijn, dit is een zogenaamde kill-switch.

Verder twijfel ik erg of de vraagsteller wel beschikt over genoeg kennis om een volwaardige sprinter aan het lopen te houden. Ik zou het zelf niet aandurfen om echt serieuze kilometers te maken met een sprinter;
1)banaal veel slijtage
2)totaal onveilig rijgedrag van sprinters.

5000 post's and counting
Bleu Silver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 21:21   #8
Bleu Silver
OverijsselCustomScooters

Bleu Silver's schermafbeelding

Perso Scoot: 13061
qua electrische waterpomp maakt het niet heel veel uit waar je'm plaats zolang die maar water blijft pompen en niet lucht rond hoeft te pompen.

Een mechanische pomp: door cilinder, naar bovenkant radiateur. Via onderkant radiateur weer naar de waterpomp.

5000 post's and counting
Bleu Silver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 21:24   #9
JordiZip
Temporarily banned

JordiZip's schermafbeelding

Perso Scoot: 56118
Een begrenzer op zo'n setup? Are you kidding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martrox
Ik vermeld even dat ik het van een marokkaan gekocht heb. Ik stem op Geert!
JordiZip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 21:35   #10
Insanescootertuning
Want candy?

Insanescootertuning's schermafbeelding

Perso Scoot: 64052
Als ik zhet verhaal lees kan je beter gewoon een 2e hands evotje kopen, waarom zo kansloos veel geld en het risico lopen om gepakt te worden?

Scootershoppen Voor nieuwe onderdelen, goedkoop en snel. groot assortiment
Insanescootertuning is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 22:22   #11
OneG
Gilera ICE owner

OneG's schermafbeelding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bleu Silver Bekijk bericht
begrenzer is zinloos op zo'n scooter.
1) je komt aanrijden met 13.000 toeren, en daarna ineens een bak minder.
2) met begrenzer er op je koppeling waarschijnlijk niet eens aangrijpt.

starten op afstand is onmogelijk, omdat je een bigbore waarschijnlijk niet gaat starten met electrische start.

startonderbreken zul je eigenlijk al nodig zijn, dit is een zogenaamde kill-switch.

Verder twijfel ik erg of de vraagsteller wel beschikt over genoeg kennis om een volwaardige sprinter aan het lopen te houden. Ik zou het zelf niet aandurfen om echt serieuze kilometers te maken met een sprinter;
1)banaal veel slijtage
2)totaal onveilig rijgedrag van sprinters.
Begrenzer kun je gelijk overhebben dat is een probleem dus ik zou een startonderbreker moeten zoeken.
Daarnaast heb ik zoals je in andere post vanmij hierboven kan lezen dat ik een sterkere startmotor heb en ik ben gediplomeerde electricien en weet wat er voor nodig is om hem aan de praat te krijgen vanwege de enorme compressie inverhouding tot de 50 of 70cc.
Dus dat is geregeld.

Daarnaast ik heb 2x eerder een sprintblok inelkaar gezet(geen SBO deelname oid, gewoon fun voor bij huis en afgelegen buurten en tegen vrienden racen met sprinters ) en weet hoe het te werk gaat echter waren mijn vorige blokken AC ipv LC en ben ik dit nog niet eerder tegen gekomen met waterpomp enz.

Dus kennis is er wel maar bij sommige dingen is het niet verkeerd om naar andere mensen hun advies te luisteren voor eventuele ideeen.
Vandaar deze post.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bleu Silver Bekijk bericht
qua electrische waterpomp maakt het niet heel veel uit waar je'm plaats zolang die maar water blijft pompen en niet lucht rond hoeft te pompen.

Een mechanische pomp: door cilinder, naar bovenkant radiateur. Via onderkant radiateur weer naar de waterpomp.
Ze zeggen dat het beste is om de pomp na de cilinder te zetten aangezien dat het zwaartste punt is om het water weg te pompen en zo betere circulatie is.

gewoonweg benieuwd wat ervaringen van andere zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JordiZip Bekijk bericht
Een begrenzer op zo'n setup? Are you kidding?
Dit is een topic voor informatie en naar andere mensen hun ervaringingen, zulke reacties kun je achterwege laten.
Heeft niks geen nut.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insanescootertuning Bekijk bericht
Als ik zhet verhaal lees kan je beter gewoon een 2e hands evotje kopen, waarom zo kansloos veel geld en het risico lopen om gepakt te worden?
Ik heb al een evo liggen en is hartstikke leuk maar waar ik langs ga ben ik nog maar 2x politie tegen gekomen in 1,5 jaar tijd. en nooit aangehouden, ik kreeg de kans om op bigbore over te gaan en die wou ik benutten, ik heb gewoon een fail safe nodig voor het geval dat ik wel aan word gehouden.

Als er nog andere opties zijn naast begrenzers zou ik dat ook graag willen weten.

Always looking forward
Oud 28-07-2010, 22:37   #12
Insanescootertuning
Want candy?

Insanescootertuning's schermafbeelding

Perso Scoot: 64052
Gewoon een killswitch monteren tussen je contactslot in, op een onopvallende plek. Dan kan je altijd zeggen datie vast genaait is.

Scootershoppen Voor nieuwe onderdelen, goedkoop en snel. groot assortiment
Insanescootertuning is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2010, 22:43   #13
JordiZip
Temporarily banned

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OneG Bekijk bericht
Ik heb al een evo liggen en is hartstikke leuk maar waar ik langs ga ben ik nog maar 2x politie tegen gekomen in 1,5 jaar tijd. en nooit aangehouden, ik kreeg de kans om op bigbore over te gaan en die wou ik benutten, ik heb gewoon een fail safe nodig voor het geval dat ik wel aan word gehouden.

Als er nog andere opties zijn naast begrenzers zou ik dat ook graag willen weten.
En dan denk je serieus dat die agent niks in de gaten zal hebben als die dat hok hoort lopen, en je uitlaat ziet? Klein beetje naïef maar...

Citaat:
Oud 29-07-2010, 07:11   #14
OneG
Gilera ICE owner

OneG's schermafbeelding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JordiZip Bekijk bericht
En dan denk je serieus dat die agent niks in de gaten zal hebben als die dat hok hoort lopen, en je uitlaat ziet? Klein beetje naïef maar...
Daar gaat het hier niet om, zoals al eerder gezegd: Ik post hier voor vragen en informatie... niet naar speculaties over dat het dom is om met een bigbore cilinder rond te rijden omdat de vriendelijke agenten dat wss zo opvalt.

graag serieuze reacties zoals de rest anders hoef je voor mij niet te posten hier.

Always looking forward
Oud 29-07-2010, 08:30   #15
JordiZip
Temporarily banned

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OneG Bekijk bericht
Daar gaat het hier niet om, zoals al eerder gezegd: Ik post hier voor vragen en informatie... niet naar speculaties over dat het dom is om met een bigbore cilinder rond te rijden omdat de vriendelijke agenten dat wss zo opvalt.

graag serieuze reacties zoals de rest anders hoef je voor mij niet te posten hier.
Is geen speculatie, is een feit.
Maar een toerenbegrenzer moet lukken, als je koppeling dan nog wel aangrijpt.

Citaat:
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

© 2001-2007 ScooterFreaks® - Versie 2.8.1
Contact - Crew - Sitemap - Disclaimer - Privacy - Adverteren

Het gebruik van deze site betekent dat u instemt met de disclaimer