Olie in luchtfilter (Piaggio Zip 4 takt 2009) - Het Scooter Forum
Michelin Winter banden

Ga terug   Het Scooter Forum > Techniek > Opvoeren & Tuning 4-Takt

Antwoord

Discussietools
Oud 28-03-2011, 08:33   #1
Rogger93
Registered User

Olie in luchtfilter (Piaggio Zip 4 takt 2009)

Beste scooter-freak lezers,

Na enige tijd begon mijn zip toch wel een beetje power verlies te krijgen, bij een koude motot trok hij nauwelijks op en na een tijdje hield hij gewoon in (het geluid alsof hij te weinig lucht kreeg). als me motor eenmaal warm was had ik dit probleem niet meer. gister middag dacht ik laat ik eens even me luchtfilter schoonmaken + filter vervangen. toen ik hem open draaide kwam er letterlijk een hele plas olie uit (een chocolade melk achtige substantie).

Nu hij weer schoon is wil ik toch weten wat er nou aan de hand kan zijn? en hoe ik dit kan oplossen? helaas moet ik concluderen dat hij nog steeds inhoud bij een koude motor en dat ik vandaag maar met 45-50 km/p uur naar me werk reed terwijl me varioring er me cdi is ontgrenst.

Ik was al van plan om hem even in de mei vakantie om hem even een grote beurt te geven! want de kleppen zijn sinds me aankoop in oktober 2009 niet meer gesteld.

alvast bedankt ,

Gr. Rogier
Rogger93 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2011, 09:33   #2
Damien Black
Ouwe Bok

als je kleppen sinds okt 2009 niet meer gesteld zijn, zou ik dat maar gauw even gaan doen! dit hoort iedere 3000-6000 km.

Peugeot TKR (sold)
Gilera GSM (sold)
Kymco Super 8 (sold)
Rieju RRX
Damien Black is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2011, 10:17   #3
Rogger93
Registered User

jaa dat was zo wie zo al mijn planning, maar dan zit ik nog steeds met me hoofdvraag? hoe komt er in godsnaam zo veel olie in me luchtfilter? heeft het te maken met kapotte zuiger veren? en ik praat ook niet over een klein beetje he het was echt een hele plas wat eruit kwam! is er misschien wat ik zou moeten vervangen?
Oud 28-03-2011, 10:26   #4
Damien Black
Ouwe Bok

nou, als het al zo lang geleden is dat je kleppen voor t laatst bijgesteld zijn dan ligt 't daar aan denk ik dat die olie on je luchtfilter komt. ('t is eigenlijk voor het eerst dat ik hierover lees)

als je zuigerveren kapot zouden zijn, zou die nu überhaupt niet lopen (vastnaaier)

maargoed, als er zo'n gigantische plas in je luchtfilter lag, check dan meteen even of je oliepeil nog goed is!

Peugeot TKR (sold)
Gilera GSM (sold)
Kymco Super 8 (sold)
Rieju RRX
Oud 28-03-2011, 11:31   #5
Rogger93
Registered User

jaa klinkt logisch, oliepeil was wel filnk naar beneden gezakt in een vrij korte tijd. (paar maanden geleden nog ververst) misschien had ik er wel teveel in gedaan maar dan kan ik niet de logica vinden hoe het dan in me luchtfilter komt en het was niet alleen olie, zoals ik al zei het was een beetje een choclademelk achtige substantie die vrij grijs van kleur was! wat kan er eigenlijk allemaal gebeuren als je kleppen al een tijd niet meer zijn gesteld? (treed er dan ernstige schade op)
Oud 28-03-2011, 11:39   #6
Patriek
Docent 4 takt
Administrator

Patriek's schermafbeelding

je rijd zonder onderhoud sinds 2009 rond?

wat er allemaal mis kan zijn:
klepspeling verkeerd en je nokkenas, tuimelaar en klep zijn kapot/versleten
je rollen zijn simpelweg op (wat ook al enorme snelheids verschil kan veroorzaken)
vsnaar die te ver versleten is
luchtfilter element wat niet versleten maar gecremeerd is
enz
enz

Km stand zeg je niet, maar wat ook nog kan:
remblokken die (bijna) op zijn.
banden die versleten zijn
enz
enz
enz

Patriek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2011, 11:45   #7
Rogger93
Registered User

km stand is rond de 10.000, het enige ontbrekende onderhoud is dat de kleppen niet meer afgesteld zijn, rollen, remmen, banden enz. zijn laatst nog vervangen/gecheckt. maar is het nog te allemaal te redden als ik nu me kleppen ga afstellen? of is er al iets 100% kapot wat dus te maken kan hebben met de olie in me luchtfilter?
Oud 28-03-2011, 11:50   #8
Damien Black
Ouwe Bok

neh, als je nog maar 10.000km erop hebt (sinds 2009? lijkt me vrij sterk) dan valt de schade nog wel te overzien, ik zou iig wel zsm de kleppen stellen

Peugeot TKR (sold)
Gilera GSM (sold)
Kymco Super 8 (sold)
Rieju RRX
Oud 28-03-2011, 12:05   #9
Rogger93
Registered User

oke dus als ik het goed begrijp moet er gewoon even een Hele grote motorische beurt gepleegd worden ( alles schoonmaken, afstellen evt. vervangen enz.) wat is de beste "uitrusting" voor me scooter? ik heb nu:

ontgrenst: vario/cdi dus
sproeier: 78
Rollen: 5,5 gram
Luchtfilter: filter is van mallosi (een wat grovere spons voor net iets meer lucht)

veder is alles in de orginele staat, maar dat gaat dus gecheckt/vervangen waar het eventueel nodig is.

heeft het btw zin om een sportiever nokkenas erin te zetten met een standaard 50 cc cilinder?

groet
Oud 28-03-2011, 12:07   #10
Patriek
Docent 4 takt
Administrator

Patriek's schermafbeelding

sportnokkenas en dan ook nog eens 3 jaar lang geen kleppen stellen en 10.000 km rijden.

Grote beurt is wel hard nodig dan !

Patriek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2011, 12:11   #11
Damien Black
Ouwe Bok

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogger93 Bekijk bericht
oke dus als ik het goed begrijp moet er gewoon even een Hele grote motorische beurt gepleegd worden ( alles schoonmaken, afstellen evt. vervangen enz.) wat is de beste "uitrusting" voor me scooter? ik heb nu:

ontgrenst: vario/cdi dus
sproeier: 78
Rollen: 5,5 gram
Luchtfilter: filter is van mallosi (een wat grovere spons voor net iets meer lucht)

veder is alles in de orginele staat, maar dat gaat dus gecheckt/vervangen waar het eventueel nodig is.

heeft het btw zin om een sportiever nokkenas erin te zetten met een standaard 50 cc cilinder?

groet
v-snaar controleren op slijtage, rollen controleren op slijtage (vlakke kanten = vervangen ) zelfde gewicht houden. als je luchtfilter al 10.000 km niet meer vervangen is, die ook maar eens vervangen (of heel grondig schoonmaken)

Ook je klepspeling afstellen.

en nee, een sportnokkenas heeft geen zin in een 50cc cilinder. alleen voor 85 of hoger.

oh en ook even je olie vervangen (niet stomweg bijvullen, echt vervangen)

Peugeot TKR (sold)
Gilera GSM (sold)
Kymco Super 8 (sold)
Rieju RRX
Oud 28-03-2011, 12:14   #12
Rogger93
Registered User

oktober 2009 tot aan nu = ong. 1.5 jaar
10.000 km gereden ja maar me kleppen zijn voor het laatst afgesteld bij de 2000 km dacht ik
er zit nu nog een standaard nokkenas in, maar de vraag was of een sportnokkenas zin heeft als je de standaard cilinder behoud?

en patriek heb jij een enig idee hoe er zoveel vloeistof (voornamelijk motorolie) in me luchtfilter terecht is gekomen?
Oud 28-03-2011, 12:19   #13
Rogger93
Registered User

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Damien Black Bekijk bericht
v-snaar controleren op slijtage, rollen controleren op slijtage (vlakke kanten = vervangen ) zelfde gewicht houden. als je luchtfilter al 10.000 km niet meer vervangen is, die ook maar eens vervangen (of heel grondig schoonmaken)

Ook je klepspeling afstellen.

en nee, een sportnokkenas heeft geen zin in een 50cc cilinder. alleen voor 85 of hoger.

oh en ook even je olie vervangen (niet stomweg bijvullen, echt vervangen)
oke top!! dat zal al in mij planning gelukkig. als mijn kleppen gesteld zijn er hij zou nog steeds zo kut zijn terwijl er niks versleten is, moet ik dan kijken of er misschien iets verstopt is in me carburatuer? of een kapotte accelartie pomp?

weet je wat ik controleer dan maar gelijk alles als me blok dan toch al bijna open ligt
Oud 28-03-2011, 12:21   #14
Rogger93
Registered User

de problemen van me motorische kwaaltjes zijn nu duidelijk, de enige vraag waar ik nu nog mee zit, is toch nog steeds de vraag: hoe komt er in godsnaam vloeistof( voornamelijk motorolie) in me luchtfilter ??
Oud 28-03-2011, 12:23   #15
Damien Black
Ouwe Bok

die acceleratie pomp heeft niks met het rijden zelf te maken, die werkt maar heel eventjes, op het moment dat je je gas loslaat en weer opentrekt nevelt hij één keer (zoals een plantenspuit) wat benzine in je spruitstuk. dit is dus niet continu, er zijn genoeg mensen die dat ding uitzetten.

het is misschien wel goed om je carburateur ook even schoon te maken, aangezien die chocolademelk ook door je carburateur heen is gegaan.

Peugeot TKR (sold)
Gilera GSM (sold)
Kymco Super 8 (sold)
Rieju RRX
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Aan
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.