Boete zonder helm 100 euro ? op stoep rijden 70?? - Het Scooter Forum
Michelin Winter banden

Ga terug   Het Scooter Forum > Juridisch > Juridische vragen

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 29-03-2011, 12:36   #1
Ricardobolder
Temporarily banned

Ricardobolder's schermafbeelding

Boete zonder helm 100 euro ? op stoep rijden 70??

Ik kreeg net 3 gele blaadjes binnen met verschillende boetes.

1 geen helm 100 euro ?? was eerst 50 euro + 6 administratie kosten

1 stoep rijden, 70 euro was 40 ??

en die andere laten we maar even achterwegen anders komt er weer een slotje op...

Het zijn die gele blaadjes, zijn dat al de definitieve boetes?

en zijn de bekeuringen echt zo hoog geworden ?

..
Ricardobolder is offline  
Oud 29-03-2011, 12:45   #2
Vittorino
BANNED

Geen helm is 60+6 dus 66

Op het trottoir rijden is 150+6 dus 156.

Wat is die andere boete dan?
Vittorino is offline  
Oud 29-03-2011, 12:50   #3
Ricardobolder
Temporarily banned

150 voor op de stoep rijden ? half jaar geleden was da tnog 40 euro

die andere is negeren stop teken 120 euro

..
Ricardobolder is offline  
Oud 29-03-2011, 16:18   #4
Schakelboy1
BANNED

Zijn wel flink duurder geworden half jaar geleden zonder helm 60 euro
Schakelboy1 is offline  
Oud 29-03-2011, 19:36   #5
Robbert
No pain, no gain.

Robbert's schermafbeelding

Reed je op een motor of op een bromfiets? Bedragen die Vittorino noemt kloppen overigens niet (meer).

Prijzen voor bromfiets:
Geen helm = 70 euro (Feitcode R536a)
Op stoep rijden = 70 euro (Feitcode R310 of R311)

Voor motoren is het niet dragen van de helm wel 100 euro inderdaad, dus vandaar mijn vraag.

"Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van."
Robbert is offline  
Oud 29-03-2011, 20:47   #6
Tom
Een brok ervaring...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ricardobolder Bekijk bericht
Het zijn die gele blaadjes, zijn dat al de definitieve boetes?
nee.
Tom is offline  
Oud 29-03-2011, 20:51   #7
HHHX8RS
Undercover ***

HHHX8RS's schermafbeelding

Perso Scoot: 79036
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobbertH Bekijk bericht
Reed je op een motor of op een bromfiets? Bedragen die Vittorino noemt kloppen overigens niet (meer).

Prijzen voor bromfiets:
Geen helm = 70 euro (Feitcode R536a)
Op stoep rijden = 70 euro (Feitcode R310 of R311)

Voor motoren is het niet dragen van de helm wel 100 euro inderdaad, dus vandaar mijn vraag.
Goed om te weten (over de stoep...heb ik nog weleens de neiging toe)

@TS waarom rij je in godsnaam zonder helm..Een helm heeft me al 3 keer van een enorm gat in me hoofd gered en 1 daarvan wss ook me leven gered..is in mijn ogen het domste wat je kan doen.

Hinka bo "gelul" den bo buraki sanka ..sigi midi ku 2 midi
HHHX8RS is offline  
Oud 29-03-2011, 23:54   #8
Ricardobolder
Temporarily banned

Nee reed gewoon op een bromfiets.

Tjah lekker weer en die helm iriteert me... rij nu al 5 jaar op verschillende scooters rond en ik vind dat mijn verkeersinzicht zeer goed is.

Als auto's van rechts komen ga ik automaties al aan de linker kant van de rijbaan rijden om meer overzicht en reactie tijd te hebben ivm als die auto toch door rijd als hij mij over het hoofd ziet. zulk soort dingen.

Rij trouwens in 30km zones en 15km zones gewoon rustig!

Maar goed, dat negeren stop teken is ook behoorlijk hoog kan me herinneren dat dat een tijdje geleden 60-70 euro was? boete kunnen ze toch niet te hoog maken omdat je in nederland het recht hebt om te vluchten.

@ Robert

Ik zie idd op een site van de politie dat het idd 70 euro zou moeten zijn.
Mijn vraag aan jou hoe zou het kunnen komen dat de politie wel de juiste feitcode op schrijft maar niet het juiste bedrag ? (vraag het namelijk aan jou omdat jij toch in opleiding bent of heb ik dit fout?)

En voor negeren stop teken staat er een feitcode: R6286 alleen zie ik deze nergens staan?

..

Laatst gewijzigd door Ricardobolder : 29-03-2011 om 23:59.
Ricardobolder is offline  
Oud 30-03-2011, 00:39   #9
Vittorino
BANNED

Citaat:

Tjah lekker weer en die helm iriteert me... rij nu al 5 jaar op verschillende scooters rond en ik vind dat mijn verkeersinzicht zeer goed is.

Als auto's van rechts komen ga ik automaties al aan de linker kant van de rijbaan rijden om meer overzicht en reactie tijd te hebben ivm als die auto toch door rijd als hij mij over het hoofd ziet. zulk soort dingen.

Maar goed, dat negeren stop teken is ook behoorlijk hoog kan me herinneren dat dat een tijdje geleden 60-70 euro was? boete kunnen ze toch niet te hoog maken omdat je in nederland het recht hebt om te vluchten.

@ Robert

Mijn vraag aan jou hoe zou het kunnen komen dat de politie wel de juiste feitcode op schrijft maar niet het juiste bedrag ? (vraag het namelijk aan jou omdat jij toch in opleiding bent of heb ik dit fout?)

En voor negeren stop teken staat er een feitcode: R6286 alleen zie ik deze nergens staan?

Geloof je het zelf?
Vittorino is offline  
Oud 30-03-2011, 00:56   #10
Ricardobolder
Temporarily banned

Ja,

Ik weet 99% zeker dat er zo'n wet is alleen wel onder bepaalde woorwaarden.

Je mag in nederland vluchten zolang je niemand in gevaar brengt/ dingen vernielt etc.

Stel een gevangenen ontsnapt uit de gevangenis zonder iets kapot te maken of iemand te bedreigen en niemand in gevaar brengt krijg hij 100% zeker geen extra gevangenis straf erbij hoogstens isolatie!

Zal kijken of ik hier wat over te vinden is.
Niemand heeft ooit een boete gekregen voor vluchten, negeren stop teken dat is een strafbaar feit.

Dit heeft of te maken met de rechten van een mens heeft te maken met vrijheid (mensenrechten)
Of iets met de grondwet, maar vluchten is legaal.

..

Laatst gewijzigd door Ricardobolder : 30-03-2011 om 01:06.
Ricardobolder is offline  
Oud 30-03-2011, 11:42   #11
Tom
Een brok ervaring...

Zinloze discussie. Als een agent jou sommeert te stoppen dien je dit op te volgen, dat is wettelijk zo geregeld. Door te vluchten, voldoe je niet aan die vordering en pleeg je dus al een overtreding. Daar los van kan ik me bijna geen enkele vluchtpoging in het verkeer herinneren die gevaarloos was. Meestal krijg je er nog een artikel 5 overheen ook. En terecht.

Citaat:
Ja,

Ik weet 99% zeker dat er zo'n wet is alleen wel onder bepaalde woorwaarden.

Je mag in nederland vluchten zolang je niemand in gevaar brengt/ dingen vernielt etc.

Stel een gevangenen ontsnapt uit de gevangenis zonder iets kapot te maken of iemand te bedreigen en niemand in gevaar brengt krijg hij 100% zeker geen extra gevangenis straf erbij hoogstens isolatie!

Zal kijken of ik hier wat over te vinden is.
Niemand heeft ooit een boete gekregen voor vluchten, negeren stop teken dat is een strafbaar feit.

Dit heeft of te maken met de rechten van een mens heeft te maken met vrijheid (mensenrechten)
Of iets met de grondwet, maar vluchten is legaal.
Tom is offline  
Oud 30-03-2011, 15:23   #12
Stage6-Aerox
BANNED

Zowieso.

Van een motoragent kun je toch bijna onmogelijk ontsnappen op een scooter.
En als het je toch gelukt is, dan hebben ze je kenteken en staan ze binnen de kortste keren bij je op de stoep.

Dus bespaar jezelf de boete en de moeite om te vluchten en stop gewoon.

Als je zonder kenteken reed en geslaagt bent te vluchten, dan heb je natuurlijk niet zo snel een probleem.

En waarom zonder helm?
Mijn vader vertelde toen hij een brommer had in de tijd toen er nog geen helmplicht was dat een maat van hem ook leuk rondscheurde zonder helm en hij viel en kwam met zijn hoofd tegen de straat en hij was dood.
En mijn vader was een keer gevallen en die had wel een helm op zijn hoofd en die had niks, alleen een blauwe plek.

Als je zonder helm wil rijden, ga dan gewoon op een snorfiets rijden die niet harder gaat dan 25 kilometer per uur.
Stage6-Aerox is offline  
Oud 30-03-2011, 18:44   #13
Dennis
-

Dennis's schermafbeelding

Perso Scoot: 1762
Citaat:

@ Robert

Als jou verkeersinzicht zo goed is dan zou je moeten weten dat een ongeluk altijd onverwachts komt. En dan zou je ook moeten weten hoe belangrijk een helm is.

Al rij je 'maar' 30km/u zonder helm, als bijvoorbeeld jou voorband klapt oid en je de macht over het stuur verliest kan het raar aflopen.
Dennis is offline  
Oud 31-03-2011, 00:46   #14
Ricardobolder
Temporarily banned

@ Tom,

Tuurlijk als de agent jou een vordering geeft dien je deze op te volgen maar weg vluchten is gfeen strafbaar feit.

Niemand heeft ooit een boete gekregen omdat hij/zij vluchte, wel voor het niet opvolgen stop tegen en ander gevaarlijk rijgedrag.

En tuurlijk is het gevaarlijker zonder helm ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je rijd! als je veel stukken 30 rijd maakt het niet uit of je op een snor of brom rijd.

Maar goed ik kan nergens iets vinden over de feit code van negeren van een stopteken en hoe duur deze is...

IEmand een idee?

..
Ricardobolder is offline  
Oud 31-03-2011, 10:17   #15
wijf-paler
Registered User

wijf-paler's schermafbeelding

Citaat:
En tuurlijk is het gevaarlijker zonder helm ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je rijd! als je veel stukken 30 rijd maakt het niet uit of je op een snor of brom rijd.

fout fout en fout
liever met 30 met helm op men smoel gaan dan zonder helm op men smoel gaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aidix Bekijk bericht
En hoeveel 'kapotjes' kwamen door je eigen gepruts?
wijf-paler is offline  
Discussie gesloten

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Aan
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.