Valse lucht? Hoe kom ik erachter waar? - Het Scooter Forum
Michelin Winter banden

Ga terug   Het Scooter Forum > Techniek > Opvoeren & Tuning Beginners

Antwoord

Discussietools
Oud 11-04-2011, 08:14   #1
Zip 70
Registered User

Zip 70's schermafbeelding

Question Valse lucht? Hoe kom ik erachter waar?

Hey, ik heb een zip en heb al een hele tijd last van allemaal kleine probleempjes. Hij wilt niet stationair lopen en blijft een beetje hangen in toeren zodra ik mijn gas loslaat. Ik krijg hem bijna niet afgesteld en loopt erg onregelmatig. De ene keer loopt hij goed en dan 's avonds rijd ie weer kut met de zelfde afstelling.

Nu wou ik even controleren op valse lucht. Ik spoot deo vanaf boven op mijn spruitstuk/carb/luchtfilter. Toen viel hij uit. Dit betekend dan dat hij valse lucht trekt??

Maar hoe kom ik erachter waar precies? Er zitten geen scheuren of gaatjes in mijn spruitstuk. Mijn luchtfilter is goed en zit goed aangesloten. Er zit een pakking tussen mijn blok en membraan. De carb zit goed aangesloten op het spruitstuk.
Zip 70 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2011, 08:41   #2
Pakosje
Registered User

Pakosje's schermafbeelding

De uitlaat dicht houden, als deze nog steeds loopt. Dan trek je inderdaad valse lucht en mogelijk ook een lekke uitlaat pakking. Maar dat je hoor je nogal snel, omdat de uitlaat dan meer kabaal maakt.

En opzoek gaan naar valse lucht is dat als hij "hoog stationair loopt" dat je dan even overal Deo spuit en luistert of die beter gaat lopen. Als die beter loopt, trek je valste lucht.

Uitvallen van de scooter betekent volgens mij niks, en zal toevallig gebeurt zijn. <- Correct me if am wrong.

Ik bekijk je vanuit het oog van de Tijger !
Pakosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2011, 13:00   #3
Marco360
Big Tasty!

Marco360's schermafbeelding

Perso Scoot: 1922
Door valse lucht kan je scooter WEL uitvallen, en dat van je uitlaat is dikke onzin. overal achter je cilinder/achter je gasschuif kan valse lucht weg komen (tussen de carter helften/spruitstuk/vacuum aansluiting opje carb.

deo spuiten heeft voor mij nooit iets uitgemaakt, gewoon alles na lopen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malakith14 Bekijk bericht
volges mij zuiger gietijzer. weetnie zeker.
Marco360 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2011, 13:15   #4
Jiggens
Registered User

Jiggens's schermafbeelding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pakosje Bekijk bericht
De uitlaat dicht houden, als deze nog steeds loopt. Dan trek je inderdaad valse lucht en mogelijk ook een lekke uitlaat pakking. Maar dat je hoor je nogal snel, omdat de uitlaat dan meer kabaal maakt.

En opzoek gaan naar valse lucht is dat als hij "hoog stationair loopt" dat je dan even overal Deo spuit en luistert of die beter gaat lopen. Als die beter loopt, trek je valste lucht.

Uitvallen van de scooter betekent volgens mij niks, en zal toevallig gebeurt zijn. <- Correct me if am wrong.
Niet helemaal,
Als je je uitlaat dichthoudt, en je scooter valt uit, kan je er vanuit gaan dat de uitlaat niet lek is.
valt de scooter niet uit, dan is je uitlaat lek, of slecht gemonteerd.
dat neemt niet weg, dat als je scooter uitvalt dat je dan geen valse lucht meer trekt.

Valse lucht kan je inderdaad testen door deo te spuiten rond de plekken waar vaak valse lucht vandaan komt.
als je ergens deo spuit, en de scooter gaat hoger stationair lopen, dan weet je dat je in die buurt valse lucht trekt.

Ook kan je een sopje maken, en een beetje op die plekken doen, gaat het dan 'bobbelen' dan komt daar dus lucht vandaan.

Kan je niks vinden op die plekken, dan moet je de stukken daar tussen ook even langs lopen, een scheur in je spruitstuk oid trekt natuurlijk ook valse lucht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timo1995 Bekijk bericht
Zit er nog in me nieuwe uitlaat een varioring?
Jiggens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2011, 13:18   #5
Acid
Huehuehue

Acid's schermafbeelding

Perso Scoot: 3227
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco360 Bekijk bericht
Door valse lucht kan je scooter WEL uitvallen, en dat van je uitlaat is dikke onzin. overal achter je cilinder/achter je gasschuif kan valse lucht weg komen (tussen de carter helften/spruitstuk/vacuum aansluiting opje carb.

deo spuiten heeft voor mij nooit iets uitgemaakt, gewoon alles na lopen
Hoe kan het bij jou in je inlaat gedeelte weglekken als je membraankleppen de boel afsluiten. Het gaat maar 1 kant op en dat is de cilinder in, wil het via de inlaat eruit dan worden je kleppen dicht gedrukt.

Uitlaat dichthouden test je alleen mee of je demper niet lekt en of je uitlaatpakking goed zit / niet lekt. valse lucht hoor je vaak bij kicken. Gewoon lekspray erop (of zeep met water). Rond je cilinder doen en kicken. Krijg je luchtbellen dan heb je valse lucht daar.

Valse lucht bij je carburateur kan je checken door je luchtschroef helemaal dicht te draaien. Valt die wel uit dan is er niks aan de hand met je carburateur. Blijft die aan dan lekt je carburateur / spruitstuk dus ergens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aidix Bekijk bericht
skoeterrrr met MHRTURBOPLUS
OMG !
Acid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2011, 06:55   #6
Zip 70
Registered User

Zip 70's schermafbeelding

Oke heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb mijn blok een beetje uit elkaar gehaald en heb de voetpakking van mijn cilinder vervangen voor een nieuwe. Ook heb ik een nieuwe uitlaatpakking erop gezet en een nieuwe membraanpakking. Ik ga zometeen het blok er weer onder zetten en dan kijk ik even wat hij doet met de luchtschroef dicht.

Mijn spruitstuk is bijna nieuw en er zitten geen scheurtjes in.
Zip 70 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2011, 07:29   #7
Weggie
Snelheidsduveltje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AcidBurntlzl Bekijk bericht
Hoe kan het bij jou in je inlaat gedeelte weglekken als je membraankleppen de boel afsluiten. Het gaat maar 1 kant op en dat is de cilinder in, wil het via de inlaat eruit dan worden je kleppen dicht gedrukt.
Wellicht niet relevant voor dit topic.
Maar wie zegt dat zijn membraan kleppen wellicht niet goed sluiten? Of dat deze versleten zijn?

Puur OFF(Verscheidene mensen kunnen 2takjes ook aankrijgen zonder uitlaat. Loopt voor geen kant en veel herrie, maar het kan. Dus uitlaat pakking kan je in twijfel trekken)
Weggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2011, 19:09   #8
Acid
Huehuehue

Acid's schermafbeelding

Perso Scoot: 3227
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weggie Bekijk bericht
Wellicht niet relevant voor dit topic.
Maar wie zegt dat zijn membraan kleppen wellicht niet goed sluiten? Of dat deze versleten zijn?

Puur OFF(Verscheidene mensen kunnen 2takjes ook aankrijgen zonder uitlaat. Loopt voor geen kant en veel herrie, maar het kan. Dus uitlaat pakking kan je in twijfel trekken)
Ook al zullen je plaatjes niet 100% afsluiten, doordat je je hand voor je uitlaat houd blijven je gassen in de cilinder. Onderin je carter zit namelijk mengsel. Dat zal niet zomaar teruglopen, en gebeurd dat wel dan is je scooter al lang uitgevallen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aidix Bekijk bericht
skoeterrrr met MHRTURBOPLUS
OMG !
Acid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.