Veel gestelde vragen - Het Scooter Forum
Michelin Winter banden
Oud 20-04-2004, 17:37   #1
Tim
.

Tim's schermafbeelding

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen:

Ik heb een ongeluk gehad en mijn brommer is opgevoerd. Krijg ik nu uitbetaald?
- De verzekeringsmaatschappij is volgens de wet verplicht om de schade aan de wederpartij te vergoeden. Deze bepalingen zijn er om er zeker van te zijn dat de benadeelde partij altijd zijn geld krijgt. In (bijna) elke polis worden opgevoerde brommers uitgesloten, dit houdt in dat de verzekeringsmaatschappij later het uitbetaalde bedrag op jou kan verhalen.

Ik zou geld krijgen van de verzekering maar het is nog steeds niet gestort.
- Wat je met deze situatie moet doen is afhankelijk van de band die jij hebt met je verzekering. Heb jij goed contact dan kan je makkelijk even bellen om te vragen waar het geld blijft. Echter als jij een slecht contact heb, adviseren we je om een brief te schrijven. Hierin vat je kort de situatie neer en vraag je dringend het geld te storten, om de zaak af te kunnen ronden. Mochten ze hier niet op ingaan kan je nog dreigen met de rente erover te eisen.
Ben je zelf niet in staat om zo'n brief te schrijven, dan kan je het proberen op het forum te laten doen of via een rechtsbijstand het te laten schrijven.

Hoelang duurt een normale schade afhandeling gemiddeld?
- Ook dit is weer erg verschillend. Als de schuldvraag duidelijk is, kan het binnen enkele weken of maanden gedaan zijn.
Is de schuldvraag niet zo duidelijk dan zullen de verzekeringen dit gaan uitvechten en evt. getuigen gaan horen. Dan kan het voorkomen dat zo'n zaak een jaar of langer duurt.
In dit geval adviseren we je om rechtsbijstand in te schakelen.

Ik heb een ongeluk gehad, wanneer wordt mijn brommer total loss verklaard?
- Een voertuig wordt total loss verklaard wanneer de kosten voor de reparatie van de scooter 75% (of meer) van de dagwaarde is. Dus is de dagwaarde van je scooter bijvoorbeeld 1000 euro, dan wordt hij total loss verklaard wanneer de schade 750 euro of meer is.

Kan ik de verzekering van mijn scooter op mijn vaders naam zetten?
- Dit verschilt per verzekeringsmaatschappij, sommige maken er geen probleem van, bij sommige kan het zelfs zijn dat een jongere bestuurder helemaal niet verzekerd is. Lees hiervoor de voorwaarden door van je maatschappij, die zijn vaak op internet te vinden.

Let wel op: Het rijden op andermansnaam wordt door maatschappijen niet gewaardeerd en als je hiermee wordt gepakt (door onderzoek van de maatschappij), kan je op de zwarte lijst komen te staan van de verzekeringsmaatschappijen. Je mag wel het voertuig lenen, maar de verzekering moet op jouw naam staan als je de hoofdbestuurder bent.

Hoeveel krijg ik betaald als mijn scooter total loss is en mag ik mijn scooter dan houden?"
- Je krijgt de dagwaarde van je scooter. Stel dat de dagwaarde €1000 is, en een dealer geeft 250 euro voor je scooter. Dan krijg je €750 van de verzekering, €250 van de dealer, en is de scooter van de dealer.
Ga jij niet accoord met dit voorstel, en je wilt je scooter dus houden, krijg je €750 van de verzekering, en niets van de dealer.
Kort:
Uitbetaling scooter houden = dagwaarde - prijs dealer
Uitbetaling scooter niet houden = volledige dagwaarde.

Laatst gewijzigd door LeonV : 17-09-2009 om 16:25.
Tim is offline  
Discussie gesloten

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Uit
HTML-code is Aan
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.