Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afstelprobleempje?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• afstelprobleempje?

Beste Mede SFers,

Ik heb een probleempje waar ik niet aan uitkom dus misschien dat iemand hier het antwoord heeft.

Ik heb een Aerox van 2006, deze heeft het probleem dat als ik hem koud start dat hij heel veel toeren maakt, zelfs zoveel dat hij uit zichzelf weg wil rijden en het achterwiel flink gaat draaien als de scooter op de bok staat.

Warm loopt de scooter weinig tot niet stationair, valt eigenlijk altijd binnen een minuutje uit, als die warm is verdwijnen deze extreem hoge toeren dan ook.

Ter aanvulling, als ik wegrijdt gaat dit prima, hij blijft wel erg hoog in toeren hangen en heb de indruk dat de toeren niet echt of niet goed afzakken, deze zakken pas af als ik rem, als ik volgas ben weggereden en ik laat mijn gas los blijft de scooter gewoon 30 tot 40 km rijden zelfs zonder gas te geven, als ik eenmaal stop middels mijn rem dan valt die na een minuutje of sneller uit.

Om te kijken of het aan de choke lag heb ik de aansluiting van de choke losgekoppeld om te zien of hij nog steeds koud uit zichzelf wegrijdt, dit is het geval.

Om valse lucht uit te sluiten heb ik inmiddels alle pakkingen bij de cilinder vervangen, zowel voetpakking van cilinder naar blok als ook alle koppakkingen van cilinder naar cilinderkop.

Al lijkt valse lucht me ook wel uitgesloten aangezien die eenmaal warm het probleem niet veel toeren maakt, naar mijn logica bij valse lucht zou de aerox ook warm teveel toeren moeten maken.

Ook dit heeft het probleem niet opgelost.

Heeft iemand het verlossende antwoord?

Set-up:
    -standaard aerox cilinder
    -standaard aeroxuitlaat
    -standaard carb (12mm)
    -sproeiermaat 86
    -rolletjes: 5,3

Eigenlijk is de scooter geheel standaard op een ontgrensd luchtfilter na.
    Last edited by roxbeunhaas; 27-07-2017, 08:33.

De elec choke loskoppelen betekent constant op/met choke rijden. Choke word pas uitgeschakeld als deze onderspanning staat (dwz met draaiende motor). Je choke zou zomaar defect kunnen zijn, deze kun je testen. Demonteer de choke, sluit hem aan op je accu. En als het goed is schuift de choke schuif langzaam naar beneden (dit kan goed ongeveer 5 mm zijn) Vaak gebeurt het dat de choke defect raakt, maar ook slecht contact of een onderbreking in je bedrading kan een oorzaak zijn. Zet er eventueel een multimeter op de aansluitdraden van je choke, en meet de spanning met draaiende motor. Dit zal rond de 10/20 volt AC kunnen zijn. En check ook of je voorschakelweerstand nog goed is. Deze is rond de 10Ohm.

Comment

Inderdaad ja, een denkfoutje van mijn kant.

Ik verwacht trouwens inmiddels de oplossing te hebben gevonden, een flink te grote sproeier, al was ik meestal gewend dat bij een te grote sproeier een scooter flink gaat stotteren.

Heb aanvankelijk de sproeier 86 vervangen voor 82, hierna wilde de Aerox al een stuk minder zelf wegrijden en mijn gashendel had eindelijk een oplopend bereik en reed ook minder uit zichzelf bij gas loslaten.

Daarna sproeier 74 eringezet, hierna zijn de extreem hoge toeren bij het koud starten helemaal weg en de gasreactie al veel beter.

Aangezien van sproeier 82 naar 74 wel een erg grote stap is (de dealer had geen tussenmaten meer) heb ik de prop terug in het luchtfilter gezet om deze grote stap te compenseren.

vanavond weer testen en dan hopelijk na een update close.

Bedankt voor je reactie

Comment

Graag gedaan, en jij bedankt voor de feedback.

Comment

Working...
        X